روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ December 01 , 2022
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

غذا‌های مفید برای مقابله با فشار خون بالا

  • کد خبر 17883
  • تاریخ خبر ۱۴۰۱/۰۶/۱۳

فشار خون بالا شایع‌ترین عامل خطر قابل پیشگیری برای بیماری قلبی است.

فشار خون بر دو نوع است: فشار خون سیستولیک: فشار درون سرخرگ هاست و فشار خون دیاستولیک: همان فشاری است که هنگام منبسط شدن قلب ثبت می‌شود.
استفاده از دارو‌ها از جمله مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، برای کاهش سطح فشار خون استفاده می‌شوند. اما تغییرات سبک زندگی، از جمله اصلاح رژیم غذایی، به کاهش سطح فشار خون به محدوده مطلوب و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک می‌کند.
مرکبات
مرکبات، از جمله گریپ فروت، پرتقال و لیمو سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی ممکن است اثرات قدرتمندی در کاهش فشار خون داشته باشند.
سالمون و سایر ماهی‌های چرب
ماهی‌های چرب منبع عالی از چربی‌های امگا ۳ هستند که فواید قابل توجهی برای سلامت قلب دارند. این چربی‌ها ممکن است با کاهش التهاب و کاهش سطح ترکیبات منقبض کننده عروق خونی به نام اکسی لیپین به کاهش سطح فشار خون کمک کنند.
دانه کدو تنبل
تخمه‌های کدو تنبل منبع غنی از مواد مغذی مهم از جمله منیزیم، پتاسیم و آرژنین، یک اسید آمینه مورد نیاز برای تولید اکسید نیتریک، برای کنترل فشار خون مفید هستند.
لوبیا و عدس
لوبیا و عدس سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، منیزیم و پتاسیم است به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند.
توت
توت منبع غنی آنتی اکسیدان از جمله آنتوسیانین است که آنتوسیانین‌ها باعث افزایش سطح اکسید نیتریک در خون و کاهش تولید مولکول‌های محدود کننده عروق خونی می‌شوند که ممکن است به کاهش سطح فشار خون کمک کند.
زغال اخته، تمشک و توت فرنگی تنها برخی از انواع توت‌هایی است که با اثرات کاهش فشار خون همراه بوده اند.
پسته
پسته بسیار مغذی است و مصرف آن با سطح فشار خون سالم مرتبط است.
هویج
هویج ترد، شیرین و مغذی یکی از سبزی‌های اصلی در رژیم غذایی بسیاری از افراد است. هویج سرشار از ترکیبات فنلی مانند اسید‌های کلروژنیک، پی کوماریک و کافئیک است که به شل شدن عروق خونی و کاهش التهاب کمک می‌کند که ممکن است به کاهش سطح فشار خون کمک کند.
کرفس
کرفس حاوی ترکیباتی به نام فتالید است که ممکن است به شل شدن عروق خونی و کاهش سطح فشار خون کمک کند.
گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن
گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن سرشار از بسیاری از مواد مغذی از جمله پتاسیم و رنگدانه کاروتنوئیدی لیکوپن هستند که ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا کمک کند.
دانه چیا و کتان
دانه‌های چیا و کتان دانه‌های ریزی سرشار از مواد مغذی از جمله پتاسیم، منیزیم و فیبر هستند که برای تنظیم فشار خون سالم ضروری است.
اسفناج
اسفناج سرشار از نیترات، آنتی اکسیدان، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که آن را به گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا تبدیل می‌کند.
انار
انار سرشار از آنتی اکسیدان است که گردش خون و انتقال اکسیژن از طریق جریان خون را بهبود بخشیده و در مهار فشار خون کمک می‌کند.
زردآلو
زردآلو سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، بتا کاروتن انتخابی مناسب برای افراد با فشار خون بالا است. بر اساس تحقیقات فیبر بالای موجود در زردآلو میتواند جلوی فشار خون بالا، سکته مغزی و قلبی را بگیرد.
خرما
خرما سرشار از فیبر است و با وجود منیزم و پتاسیم، فشار خون را کاهش می‌دهد. مصرف خرما راه ساده‌ای برای بهبود و کنترل فشار خون است.
انبه
انبه منبع خوبی از بتاکاروتن و ویتامین C است که هر دو به طور قابل توجهی فشارخون را کاهش می‌دهند.
لبو
افزایش مصرف لبو فشار خون را به سرعت پایین می‌آورد. لبو علاوه بر فیبر، ویتامین منبعی غنی از رسوراترول (یک کاهش دهنده فشار خون) است.
سیب
مصرف روزانه یک سیب فشار خون بالا را مهار می‌کند. سیب سرشار از فیبر، پتاسیم، آنتی اکسیدان‌ها است. سیب هم برای کسانی که فشار خون بالا دارند و هم کسانی که فشارشان را کنترل می‌کنند مفید است.
پاپ کورن
پاپ کورن حاوی از جمله فیبر غذایی، چربی‌های اشباع نشده و منیزیم کاهنده فشار خون است.

منبع: صدا و سیما

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس