روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

یکشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۱ November 27 , 2022
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

چند توصیه تغذیه‌ای برای روز‌های خاکی

  • کد خبر 17339
  • تاریخ خبر ۱۴۰۱/۰۳/۳۱

متخصصان تغذیه معتقدند مصرف فراوان مایعات، دستگاه گوارش را از ذرات گرد و غبار پاک می‌کند بنابراین در این روز‌ها باید به صورت مداوم مایعات صرف شود.

براین اساس یکی از خطرات گرد و غبار برای سلامتی تغییر باکتری‌های طبیعی دستگاه گوارش است که در پی این تغییر، در سلول‌های روده التهاب ایجاد می‌شود و در نتیجه، بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک‌پذیر بروز پیدا می‌کنند.
گرد و غبار موجب افزایش تولید رادیکال‌های آزاد و در پی آن افزایش التهاب در بدن می‌شود و التهاب، آغازگر بیماری‌های قلبی – عروقی و انواع سرطان‌ها است.
همچنین گرد و غبار می‌تواند بر سیستم انعقادی نیز اثرگذار باشد و منجر به ایجاد لخته و خطر انسداد عروقی شود.
تنفس گرد و غبار بر مسیر‌های متابولیکی مربوط به چاقی نیز اثر می‌گذارد که می‌تواند در ایجاد چاقی به ویژه چاقی شکمی موثر باشد؛ چاقی شکمی نیز موجب بیماری‌های مختلف متابولیک از جمله دیابت می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود در روز‌های خاکی مردم در فضای باز حضور پیدا نکنند و به تغذیه موثر در مقابله با این شرایط توجه کنند.
در شرایط گرد و غبار، مصرف مواد مغذی دارای اثرات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C، E، بتاکاراتن، سلنیوم و اسید‌های چرب غیر اشباع توصیه می‌شود بنابراین باید میوه و سبزیجات تازه، سبزیجات و میوه‌های با رنگ زرد و نانرجی مانند هویج، کدو تنبل، زردآود و طالبی، دانه آفتاب گردان، تخمه‌ها، جوانه گندم، گوشت گوساله، گوشت مرغ، تخم مرغ، اسفناج و قارچ مصرف شود.چند توصیه تغذیه‌ای برای روز‌های خاکی
همچنین توصیه می‌شود در هفته دو بار ماهی و روغن زیاد که حاوی اسید‌های چرب با اثرات ضد التهابی هستند در رژیم غذایی گنحانده شود.
مصرف شیر هم تنها به دلیل اینکه مایع است و مقداری سلنیوم دارد توصیه می‌شود و دلیل قوی دیگری برای توصیه مصرف آن در مقابله با گرد و غبار در دست نیست.












منبع: صدا و سیما

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس