روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ December 01 , 2022
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

فواید مصرف چای سبز برای سلامتی

  • کد خبر 17250
  • تاریخ خبر ۱۴۰۱/۰۳/۲۲

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های کره زمین برای سلامتی بدن است.

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که فواید سلامتی زیادی از بهبود عملکرد مغز گرفته تا کاهش چربی،محافظت در برابر سرطان و کاهش خطر بیماری قلبی دارد.

چای سبز چیزی فراتر از یک نوشیدنی آبرسان است که دارای فواید بسیاری برای سلامتی می باشد.

 حاوی ترکیبات زیست فعال سالم

گیاه چای سبز حاوی طیف وسیعی از ترکیبات سالم است که آن را به نوشیدنی نهایی تبدیل می کند.چای سرشار از پلی فنول هاست که ترکیبات طبیعی هستند و دارای فواید سلامتی مانند کاهش التهاب و کمک به مبارزه با سرطان هستند.

چای سبز حاوی کاتچینی به نام اپی گالوکاتچین-۳-گالات (EGCG) است. کاتچین ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کنند و فواید دیگری را ارائه می دهند.

این مواد می توانند تشکیل رادیکال های آزاد را در بدن کاهش دهند و از سلولها و مولکولها در برابر آسیب محافظت کنند. این رادیکال های آزاد در پیری و بسیاری از انواع بیماریها نقش دارند.

EGCG یکی از قوی ترین ترکیبات موجود در چای سبز است.

تقویت عملکرد مغز 

چای سبز بیش از اینکه شما را هوشیار نگه دارد، ممکن است به تقویت عملکرد مغز نیز کمک کند. ماده اصلی فعال کافئین است که یک محرک شناخته شده است. چای سبز به اندازه قهوه حاوی کافئین نیست، اما به اندازه کافی کافئین برای ایجاد واکنش بدون ایجاد اثرات عصبی مرتبط با مصرف بیش از حد آن برخوردار است. کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده به نام آدنوزین بر مغز تأثیر می گذارد.

چای سبز همچنین حاوی اسید آمینه L-theanine است که می تواند از سد خونی مغزی عبور کند.

افزایش  چربی سوزی را افزایش 

طبق تحقیقات، چای سبز می تواند چربی سوزی را افزایش داده و سرعت متابولیسم را افزایش دهد.

در یک مطالعه که شامل ۱۰ مرد سالم بود، مصرف عصاره چای سبز تعداد کالری سوزانده شده را تا ۴ درصد افزایش داد. در مطالعه دیگری که شامل ۱۲ مرد سالم بود، عصاره چای سبز در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند، اکسیداسیون چربی را ۱۷ درصد افزایش داد.

منبع عالی آنتی اکسیدان های قوی

چای سبز منبع عالی آنتی اکسیدانهای قوی است.آنتی اکسیدانها خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهند.سرطان به دلیل رشد کنترل نشده سلولها ایجاد می شود.

تحقیقات نشان داده است که آسیب اکسیداتیو می تواند منجر به التهاب مزمن شود که می تواند منجر به ابتلا به بیماریهای مزمن از جمله سرطان شود.

محافظت از مغز در برابر پیری 

چای سبز نه تنها می تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد، بلکه ممکن است با افزایش سن از مغز نیز محافظت کند. بیماری آلزایمر یک بیماری شایع عصبی و شایع ترین علت زوال عقل در افراد مسن است.

چند مطالعه نشان می‌دهد که ترکیبات کاتچین موجود درچای سبز می‌تواند اثرات محافظتی مختلفی بر روی سلولهای عصبی در لوله‌های آزمایش و مدلهای حیوانی داشته باشد و احتمالاً خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

رفع بوی بد دهان

کاتچین موجود در چای سبز برای سلامت دهان و دندان نیز فوایدی دارد. مطالعات نشان می دهد که کاتچین ها می توانند رشد باکتری ها را سرکوب کنند و به طور بالقوه خطر عفونت را کاهش دهند.کاتچین موجود در چای سبز ممکن است از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری کرده و خطر بوی بد دهان را کاهش می دهد.

 پیشگیری از دیابت نوع ۲ 

دیابت نوع ۲ در دهه های اخیر درحال افزایش است.دیابت نوع ۲ شامل افزایش سطح قند خون می شود که ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین ایجاد شود.

مطالعات نشان می دهد که چای سبز ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد.

پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی 

مطالعات نشان می دهد که چای سبز ممکن است برخی از عوامل خطر اصلی این بیماریها را بهبود بخشد، که شامل بهبود کلسترول تام و کلسترول LDL (کلسترول بد) است.

چای سبز همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی خون را افزایش می دهد، که از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند، که بخشی از مسیر به سمت بیماری قلبی است.

 کمک به کاهش وزن

با توجه به اینکه چای سبز می تواند در کوتاه مدت متابولیسم بدن را افزایش دهد، منطقی است که می تواند به کاهش وزن کمک کند.چند مطالعه نشان می دهد که چای سبز ممکن است به کاهش چربی بدن، به ویژه در ناحیه شکم کمک کند.

افزایش طول عمر

با توجه به اینکه برخی از ترکیبات موجود در چای سبز ممکن است به محافظت در برابر سرطان و بیماری قلبی کمک کند، منطقی است که به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

در یک مطالعه، محققان ۴۰ هزار و ۵۳۰ بزرگسال ژاپنی را طی ۱۱ سال مطالعه کردند. افرادی که بیشترین میزان چای سبز - ۵ فنجان یا بیشتر را در روز -  می‌نوشیدند، به میزان قابل توجهی کمتر در معرض مرگ ناشی از بیماری مختلف در طول دوره مطالعه قرار داشت.

منبع: صدا و سیما

 

 

 

 

 

 

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس