روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

چهارشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ May 24 , 2022
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

تغذیه مناسب برای درمان افت فشار خون

  • کد خبر 16123
  • تاریخ خبر ۱۴۰۰/۱۰/۱۲

کنترل مستمر و برنامه غذایی مناسب زیرنظر متخصص تغذیه، در پیشگیری و درمان افت فشارخون و همچنین برای لاغری و تناسب اندام مبتلایان به افت فشارخون نقشی اساسی دارد.

فشار خون پایین که به آن افت فشار خون نیز گفته می‌شود، برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. میزان فشار خون طبیعی بین ۶۰/۹۰ تا ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه (mm Hg) است، اما اعداد خارج از این محدوده هنوز هم می‌تواند خوب باشد. داشتن فشار خون طبیعی برای هر کسی تحت تاثیر سن و شرایط کلی امروز بدن فرد است.
اگر قرائت فشار خون شما زیر ۶۰/۹۰ میلی متر جیوه باشد می‌توانید مبتلا به افت فشار خون تشخیص داده شوید.
افت فشار خون علائم بالینی مرتبطی دارد که می‌تواند صحت ابتلای شما را بالا ببرد. این علائم شامل موارد ذیل است:
تاری دید
گیجی یا مشکل در تمرکز
سرگیجه
غش کردن
سبکی سر
حالت تهوع یا استفراغ
ضعف
در صورت داشتن موارد زیر باید حتما به پزشک تخصص مراجعه کنید
نبض سریع
تنفس کم عمق
پوست سرد و مرطوب
این علائم ممکن است نشان دهنده شوک باشد که یک وضعیت اورژانسی پزشکی محسوب می‌شود.

فشار خون پایین دلایل مختلفی دارد از جمله:
تغییر ناگهانی در شرایط
کم خونی
اختلالات سیستم عصبی خودمختار
کمبود آب بدن
رژیم غذایی
خوردن یک وعده غذایی بزرگ
اختلالات غدد درون ریز
واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی)
از دست دادن خون زیاد
حمله قلبی یا بیماری قلبی
قند خون پایین
دارو‌های خاص
بارداری
عفونت شدید
استرس
شرایط تیروئید
ورزش شدید
بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون
جدی گرفتن علائم بالینی افت فشار خون و توجه به علل ایجاد این بیماری، در تسریع روند درمان افت فشار خون موثر است. مصرف آب کافی، مصرف غذا‌های غنی از B۱۲، فولات و نوشیدن قهوه کافئین دار می‌تواند به درمان افت فشار خون کمک کند.


تغذیه مناسب برای درمان افت فشار خونمواد غذایی مناسب برای درمان افت فشار خون
خوردن انواع خاصی از غذا‌ها می‌تواند به شما در کاهش اثرات و درمان افت فشارخون کمک کند. شما باید علائم را کنترل کرده و مرتب فشار خون را اندازه بگیرید تا ببینید چه عواملی موثرتر است. سعی کنید در تغذیه روزانه خود، موارد زیر رعایت کنید:

مصرف مایعات بیشتر
کمبود آب حجم خون را کاهش داده و باعث افت فشار خون می‌شود. هیدراته ماندن بدن مخصوصا به هنگام ورزش بسیار مهم است.

مصرف غذا‌های سرشار از ویتامین B-۱۲
کمبود ویتامین B-۱۲ می‌تواند منجر به نوع خاصی از کم خونی و در نتیجه باعث فشار خون پایین و خستگی شود و در رژیم روزانه خود، مصرف غذا‌های دارای ویتامین B۱۲ را درنظر داشته باشید. غذا‌های غنی از B-۱۲ شامل تخم مرغ، غلات غنی شده، گوشت حیوانات و مخمر غذایی است.

غذا‌های سرشار از فولات
فولات کم نیز می‌تواند در کم خونی نقش داشته باشد. نمونه‌هایی از غذا‌های غنی از فولات شامل مارچوبه، لوبیا، عدس، مرکبات، سبزیجات برگ دار، تخم مرغ و جگر است.
نمک
غذا‌های شور می‌توانند فشار خون را افزایش دهد. در صورت داشتن افت فشار خون، سوپ کنسرو شده، ماهی دودی، پنیر دلمه، انواع ترشی و زیتون را فراموش نکنید.
کافئین
قهوه و چای که حاوی کافئین است می‌توانند با تحریک سیستم قلبی عروقی و افزایش ضربان قلب، فشار خون را به طور موقت افزایش دهند.


تغذیه مناسب برای درمان افت فشار خوننکات طلایی برای جلوگیری از افت فشار خون
مبتلایان به افت فشار خون می‌بایست همیشه تحت نظریک متخصص تغذیه باشد.
علاوه بر تغییر رژیم غذایی، می‌توانید فشار خون خود را با ایجاد این تغییرات در سبک زندگی افزایش دهید:
اگر در هوای آزاد و در گرمای شدید ورزش می‌کنید، مرتب استراحت کنید و حتماً آب زیاد بنوشید.
اجتناب از صرف زمان طولانی در سونا، وان آبگرم و اتاق بخار که می‌تواند باعث کم آبی بدن شود.
تغییر حالت سریع در بدن خود نداشته باشید (ایستاده به نشسته و برعکس)
از استراحت طولانی مدت در تختخواب خودداری کنید.
از جوراب‌های فشاری استفاده کنید، که به حرکت خون به سمت بالا از پا‌ها و ران‌های شما کمک می‌کند.

فشار خون پایین و بارداری
افت فشار خون در ۲۴ هفته نخست بارداری معمول است. در این زمان سیستم گردش خون شروع به تغییر می‌کند و تغییرات هورمونی باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود. اگر علائم فشار خون پایین دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. در این مدت آب کافی بنوشید.
فشار خون پایین مربوط به بارداری معمولاً در ماه‌های بعدی دوران بارداری یا اندکی پس از زایمان از بین می‌رود.
مهم است که فشار خون خود را در دوران بارداری کنترل کنید تا علل اصلی آن مانند کم خونی یا حاملگی خارج رحمی از بین برود.

منبع: صدا و سیما

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس