روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

چهارشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ May 24 , 2022
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی در فصل زمستان

  • کد خبر 15831
  • تاریخ خبر ۱۴۰۰/۰۹/۰۳

شستن مرتب دست‌ها، نوشیدن آب کافی، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ورزش کردن خطر ابتلا به سرماخوردگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

با کاهش دما میزان شیوع بیماری سرماخوردگی افزایش پیدا می‌کند و افراد زیادی در سراسر دنیا درگیر آن می‌شوند. علائم این بیماری که شامل آبریزش بینی، سردرد، بدن درد و گلو درد می‌شود باعث می‌شود فرد نتواند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد. در این صورت فرد باید استراحت کند و مایعات کافی بنوشد. در ادامه به بررسی روش‌های پیشگیری از بروز بیماری سرماخوردگی می‌پردازیم:

شستن مرتب دست‌ها

توصیه شده است که پیش از غذا خوردن یا لمس کردن صورت دستان خود را بشویید، ویروس‌های عامل سرماخوردگی از طریق سرفه و عطسه فرد مبتلا به دیگران منتقل می‌شود، این ویروس‌ها به مدت ۲۴ ساعت روی سطوح و دست افراد زنده می‌مانند، بنابراین لازم است افراد پیش از غذا خوردن و لمس کردن صورت خود دست‎‌ها را با آب و صابون بشویند تا خطر ابتلاء به بیماری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

نوشیدن آب کافی

معمولاً در فصل زمستان میزان مصرف روزانه آب در افراد کاهش پیدا می‌کند، زیرا به دلیل سردی هوا احساس تشنگی نمی‌کنیم؛ بنابراین آب زیادی نمی‌نوشیم. آب به دفع سموم از بدن کمک می‌کند و خطر ابتلاء به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین توصیه شده است که روزانه حداقل دو لیتر آب بنوشید، حتی می‌توانید سوپ نیز میل کنید تا میزان دریافت مایعات بدن افزایش پیدا کند.

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم

پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و متعادل باعث می‌شود بدن مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند و خطر ابتلاء به بیماری‌ها نیز کاهش پیدا کند. زینک و ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌ها کمک شایانی می‌کند، بنابراین لازم است افراد از سبزیجات، غلات کامل، آجیل و میوه بیشتری استفاده کنند.

خواب کافی

خواب کافی به پیشگیری و مبارزه با بیماری سرماخوردگی کمک شایانی می‌کند، بی خوابی یا خواب بدون کیفیت باعث می‌شود بدن انرژی لازم برای مقابله با ویروس‌ها و عفونت‌ها را نداشته باشد. زمانی که افراد خواب با کیفیتی در طول شب داشته باشند، بدن سیتوکین تولید می‌کند، سیتوکین نوعی پروتئین است که عفونت و التهاب را هدف قرار می‌دهد. بنابراین توصیه شده است که افراد به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن خود روزانه بین ۷ تا ۸ ساعت بخوابند.

ورزش کردن

ورزش کردن نه تنها برای کاهش وزن و عضله سازی مفید است، بلکه به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز سرماخوردگی نیز کمک می‌کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ورزش کردن باعث می‌شود سلول‌های ایمنی با سرعت بیشتری در بدن حرکت کنند و گردش خون نیز بهبود پیدا کند. در این صورت، بدن می‌توان به روش بهتر و موثرتری با عفونت‌ها و ویروس‌ها مقابله کند. بنابراین توصیه شده است که افراد فعالیت فیزیکی داشته باشند و ورزش‌هایی مانند پیاده روی، یوگا، مدیتیشن، دویدن و تمرینات قدرتی را انجام دهند.

منبع: ایمنا

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس