روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ March 07 , 2021
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

پیاده‌روی چه کمکی به سلامتی می‌کند؟

  • کد خبر 14409
  • تاریخ خبر ۱۳۹۹/۱۰/۳۰

تنها ۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه، چگونه سلامتی را افزایش می‌دهد؟

برای یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای در طول روز، می‌توان همان ضرب‌المثل معروف درباره سیب را به کار برد: این کار شما را از پزشک دور نگه می‌دارد.
 ۳۰ دقیقه پیاده‌روی نه تنها باعث کاهش وزن و کاهش فشار خون می‌شود، بلکه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی را از شما دور می‌کند. پیاده روی منظم یکی از ساده‌ترین کار‌هایی است که می‌توانید برای ارتقای سلامت خود انجام دهید.
 
احساس شادی: ورزش‌هایی مانند پیاده روی باعث افزایش هورمون‌های مرتبط با احساس خوب مانند سروتونین و دوپامین در بدن می‌شود که می‌تواند خلق و خو را افزایش دهد. یکی از مزایای بزرگ‌تر پیاده‌روی این است که انجام این ورزش در طبیعت بسیار بیشتر از پیاده‌روی در فضای بسته یا سالن‌های ورزشی احساس نشاط می‌دهد.
 
مقاومت در برابر میکروب ها: ورزش‌های متعادل مانند پیاده‌روی منجر به بهبود پاسخ ایمنی بدن می‌شود. مطالعات نشان داده است افرادی که حداقل ۴ روز در هفته و به مدت نیم ساعت پیاده‌روی می‌کنند، کمتر دچار بیماری‌های عفونی می‌شوند.
 
سوزاندن چربی: قدم زدن بیشتر با افزایش میزان متابولیسم بدن، چربی بیشتری را می‌سوزاند و تحقیقات نشان می‌دهد پیاده‌روی برای از بین بردن چربی شکمی بسیار موثر است. در واقع تنها راه موثر برای از بین بردن چربی دور شکم، پیاده‌روی است.
 
افزایش سوخت و ساز بدن: پیاده‌روی با شدت متوسط و برای یک مدت زمان طولانی می‌تواند سوخت و ساز بدن شما را تنظیم کند و در کنترل وزن تاثیر مثبت داشته باشد.
 
افزایش قدرت پاها: پیاده‌روی برای استخوان‌ها مفید است. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند و تقریبا یک و نیم کیلومتر در روز پیاده‌روی دارند، چگالی استخوان‌های کل بدنشان نسبت به زنانی که مسافت‌های کمتری را می‌پیمایند، بالاتر است. همچنین پیاده‌روی برای کاهش سرعت از دست دادن استخوان‌های پا نیز بسیار موثر است.
 
بهبود فرایند هضم: پیاده‌روی به خصوص بعد از غذا، برای هضم زودهنگام آن مفید است. به‌علاوه راه رفتن بعد از غذا، خطر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را نیز کاهش می‌دهد.
 
کاهش علائم افسردگی: پیاده‌روی علائم افسردگی را تسکین می‌دهد. ۳۰ دقیقه پیاده روی، ۳ تا ۵ بار در هر هفته به مدت ۱۲ هفته، علائم افسردگی را حدود ۴۷ درصد کاهش می‌دهد.
 
جذب بهتر ویتامین دی: پیاده‌روی در طبیعت و در روز‌های آفتابی میزان سنتز ویتامین دی از راه نور خورشید را افزایش می‌دهد و این روند برای سلامت استخوان‌ها ضروری است.
 
خواب بهتر شبانه: اگر مشکل در خواب شبانه دارید، این را بدانید که قدم زدن قبل از خواب به شما در تجربه خواب خوب شبانه کمک می‌کند و آن هم با افزایش اثر ملاتونین، یعنی هورمون خواب طبیعی.
 
بهبود عملکرد قلب: پیاده‌روی، چون نوعی ورزش هوازی به شمار می‌رود، منجر به افزایش ضربان قلب و بهبود گردش خون می‌شود.

منبع: صدا و سیما
 

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس