روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ July 08 , 2020
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

طرز تهیه افطاری‌های پرطرفدار از حلیم و کاچی تا آش شله‌قلمکار با زولبیا و بامیه

  • کد خبر 13165
  • تاریخ خبر ۱۳۹۹/۰۲/۰۶

در گزارش زیر طرز تهیه چند نوع غذای خوشمزه و مقوی مخصوص افطار ماه مبارک رمضان را به شما آموزش می‌دهیم.

در بسته آشپزی زیر قصد داریم شما را با دستور پخت چند نوع غذای خوشمزه  آشنا کنیم.

کمتر از یک روز  به ماه مبارک رمضان مانده است و حالا به جای شام چی بپزم و ناهار چی بپزم مهم‌ترین سوال این است که سحری و افطاری چی بپزیم. از سوی دیگر به خاطر شیوع ویروس کرونا و اپیدمی شدن بیماری کرونا کووید ۱۹ تقویت سیستم بدن برای پیشگیری از ابتلا به علائم و نشانه‌های کرونا بسیار مهم است.

مهم‌ترین عامل تقویت سیستم ایمنی بدن استراحت، خواب کافی و البته خوردن مواد غذایی مقوی است که لزوما همیشه هم قیمت بالایی ندارند، مثل انواع حبوبات و سبزیجات. در راستای این پرسش که افطاری چی درست کنم ایده ۵ وعده افطاری خوشمزه که سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کنند را در این مطلب بخوانید.

کاچی

از حلیم و کاچی تا کباب تابه‌ای و آش شله قلمکار/ ۵ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

این روز‌ها که بحث تقویت سیستم ایمنی بدن حسابی داغ است بد نیست کاچی را هم امتحان کنید. کاچی یک وعده غذایی کامل است و به عنوان یک غذای گرم و مقوی یک افطاری ساده و کامل هم محسوب می‌شود. طبع کاچی به خاطر استفاده از هل و زعفران گرم است و برای تقویت قوا و کسب انرژی، رفع کم خونی، تقویت ضعف و تقویت عمومی بدن بسیار مفید است.

مواد لازم برای کاچی
آرد:۳۰۰ گرم (برنج و گندم)
کره:۲۰۰ گرم
شکر:۲۰۰ گرم
آب:حدود ۷ لیوان
گلاب:۱ لیوان
پودر هل:۱ قاشق مرباخوری
پودر پسته و دارچین:برای تزئین
دسر کاچی

طرز تهیه کاچی
آرد‌ها را به همراه کره و روغن روی حرارت ملایم تفت می‌دهیم تا طلایی شود.

سپس شکر و آب را روی حرارت قرار داده تا شکر آب شود

بعد زعفران آب کرده و گلاب را افزوده و حرارت را خاموش می‌کنیم

بعد آن را به آرد و روغن افزوده اگر آب نیاز داشت دوباره آب اضافه می‌کنیم

تا کمی رقیق شود بعد روی حرارت می‌گذاریم تا روغن بیفتد.

در آخر پودر هل را افزوده حرارت را خاموش کرده در ظرف می‌ریزیم و بعد با پودر پسته و دارچین و یا هر چیز دیگری که دوست داشتید تزئین می‌کنیم.


حلیم

از حلیم و کاچی تا کباب تابه‌ای و آش شله قلمکار/ ۵ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

حلیم یک غذای پرکالری و در عین حال بسیار مقوی و پرخاصیت است. حلیم به خاطر استفاده از گندم در ترکیب آن سرشار از فیبر است و این یعنی یک غذای سیر کننده که تا ساعات طولانی شما را سیر و پرانرژی نگه می‌دارد. به همین دلیل حلیم یا هلیم یک گزینه ایده‌آل برای وعده سحری هم محسوب می‌شود.

علاوه بر این حلیم منیزیم، آهن، نیاسین، فولات و کلسیم است که باعث کمک به عملکرد دستگاه گوارش، کاهش فشارخون، کنترل قند خون، پیشگیری از یبوست و پیشگیری از بیماری‌های عصبی است. پس به جای اینکه برای پیشگیری از کرونا قرص یا مکمل منیزیم یا کلسیم بخورید غذا‌هایی مثل حلیم را در وعده‌های غذایی خودتان بگنجانید.

مواد لازم برای حلیم
گندم (ترجیحا پوست کنده): ۵۰۰ گرم
گوشت (ترجیحا بوقلمون): ۳۰۰ گرم
آب: به مقدار لازم
نمک: به مقدار لازم (خیلی کم)
روغن حیوانی یا کره آب شده: به مقدار لازم
شکر و دارچین: به مقدار لازم برای تزیینات

طرز تهیه حلیم

اولین کاری که باید بکنیم خیس دادن گندم هست. گندم پوست کنده در همه سوپر مارکت‌ها موجوده، ولی اگر در دسترستون نیست میتونید از گندم با پوست استفاده کنید و در مراحل پختن که پوست انداخت اون رو از ظرف خارج میکنیم.

فوت و فون حلیم خوب درست کردن

گندم رو چند ساعتی خیس میکنیم. بعد اون رو با گوشت و یکی دو لیتر آب در قابلمه روی حرارت میذاریم و بعد از جوشیدن میگذاریم روی حرارت ملایم کامل بپزه.

حداقل سه ساعت زمان لازم داره تا بپزه. البته گوشت که نیم پز شد نمک رو هم اضافه میکنیم. در حین پخت هم باید هر از گاهی هم بزنیم. اونقدر هم زدن رو ادامه میدیم که وقتی کاملا پخت به شکل پوره در اومده باشه. البته اگر مخلوط کن برقی دارید به راحتی میتونید صاف و یکدستش کنین.

زمان کشیدن هم با کره و دارچین و شکر تزیینش میکنیم.


کباب تابه‌ای با انواع گوشت قرمز و سفید

از حلیم و کاچی تا کباب تابه‌ای و آش شله قلمکار/ ۵ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

کباب تابه‌ای یک غذای سریع و آسان و مقوی است که حتی اگر بخواهید برای مهمان هم افطاری درست کنید هم یک گزینه عالی و مناسب است. در برخی شهر‌های ایران مثل اراک، کباب تابه‌ای را در دیگ یا قابلمه طبخ می‌کنند و به همین دلیل به آن «کباب دیگی» می‌گویند. طرز تهیه کباب دیگی هم دقیقا شبیه کباب تابه‌ای است. اگر منع مصرف گوشت قرمز دارید کباب تابه‌ای را به جای گوشت قرمز با گوشت بوقلمون و گوشت مرغ هم می‌توانید درست کنید. گوشت بوقلمون طبع گرم و‌تر دارد و به همین دلیل «جعفری» با طبع خشک و گرم مکمل خوبی برای آن است.

گوشت بوقلمون سرشار از تریپتوفان است و برای کسانی که بدخواب یا کم‌خواب هستند بسیار مفید است. علاوه بر این گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید از جمله آهن، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم و مقادیر زیاد ویتامین A و انواع ویتامین‌های B است و به همین دلیل برای تقویت و بهبود عملکرد رشد کودکان و تقویت سیستم بدنی سالمندان و افراد بیمار بسیار مفید است. یعنی دقیقا تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مثل کرونا به آن‌ها نیاز دارید.

مواد لازم برای کباب تابه‌ای
گوشت چرخ کرده:۵۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ای سبز یا قرمز خرد شده:۱ عدد
گوجه فرنگی:۳ عدد
رب گوجه فرنگی:۱ قاشق غذا خوری
پودر زعفران:۱/۲ قاشق چایخوری
فلفل سیاه:۱/۲ قاشق چایخوری
سیب زمینی حلقه شده:۲ عدد
پیاز رنده شده:۱ عدد
پودر سیر:۱/۲ قاشق چایخوری
پاپریکا:۱/۲ قاشق چایخوری
گرد لیمو:۱ قاشق چایخوری
نمک:به میزان لازم

طرز تهیه مرحله به مرحله کباب تابه‌ای
گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده، مقداری نمک، فلفل و زرد چوبه ورز میدهیم. آنقدر ورز میدهیم تا کاملا به خورد هم بروند.

در یک تابه مقداری روغن میریزیم و رب گوجه فرنگی را با حرارت بالا تفت میدهیم. ادویه پایریکا را هم به آن اضافه میکنیم و چند ثانیه دیگر تفت میدهیم. سپس نصف پیمانه آب جوش اضافه میکنیم و در کنار آب جوش گرد لیمو و زعفران را مخلوط کرده و بعد از یک جوش کوچک این سس از روی حرارت برمیداریم.

گوشت‌های ورز داده شده را به اندازه و حالت دلخواه خود فرم دهید و در تابه روغن با حرارت ملایم رو به بالا سرخ کنید.

دو طرف گوشت را سرخ کنید تا گوشت آب بیندازد و بعد از سرخ شدن دو طرف گوشت‌ها، گوجه فرنگی‌های حلقه‌ای برش زده و فلفل دلمه ای‌ها و نیز سیب زمینی‌ها را در تابه، کنار گوشت‌ها میچینیم .. کمی نمک روی سیب زمینی‌ها میپاشیم و سس گوجه‌ای که آماه کرده بودیم روی آن‌ها میریزیم.

در تابه را گذاشته و اجازه میدهیم همه مواد با حرارت پایین به مدت نیم ساعت بپزند و جا بیفتند.

پس از نیم ساعت کباب تابه‌ای ما آماده سرو است؛ که میتوانید در کنار سبزیجات با برنج یا نان نوش جان کنید.

ترفند‌هایی برای خوشمزه‌تر شدن کباب تابه‌ای:
بهتر است از مخلوط گوشت گوساله و گوشت گوسفند برای تهیه کباب تابه‌ای استفاده کنید.

دقت کنید اگر چربی گوشت بیش ازاندازه باشد، هنگام پخت اندازه و سایز کباب تابه‌ای تغییر میکند و کباب تابه‌ای جمع میشود.

هر چه مقدار گوشت گوسفندی کباب‌ها بیشتر باشد، کباب تابه خوشمزه‌تر خواهد شد.

برای لذیذتر شدن کباب تابه‌ای مقداری گلپر هم به آن اضافه کنید تا طعم متفاوت تری از کباب را امتحان کنید.

برای معطر کردن کباب یک قالب کره را روی آن خرد کنید.

هرگز از تخم مرغ در کباب تابه‌ای استفاده نکنید. چون باعث سفت شدن کباب می‌شود.

کباب هارا با حرارت بسیار کم بپزید تا مغز پخت شوند.

در صورت رقیق شدن مایه کبابتان مقداری آرد نخود چی و یا آرد سیب زمینی به آن اضافه کنید.

آب پیاز را پس از رنده کردن حتما بگیرید.

روغن را حتما داغ کنید تا کباب‌ها هنگام سرخ شدن وا نروند.


آش شله قلمکار

از حلیم و کاچی تا کباب تابه‌ای و آش شله قلمکار/ ۵ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آش شله قلمکار همان‌طور که از نامش پیداست از هر دری سخنی در خود دارد. یک غذای مقوی و پرکالری که حسابی سیرکننده است و سیستم ایمنی بدن را در بهترین حالت خودش نگه می‌دارد. انواع حبوبات، سبزیجات و برنج از آش شله قلمکار یک غذای همه چیز تمام ساخته که انواع ویتامین، پروتئین، اسید فولیک، فیبر، آنتی اکسیدان، پتاسیم، منیزیم و روی برای محافظت از بدن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، قلبی و عروقی و افزایش قدرت بدنی را یکجا دارد.

مواد لازم
۴ نفر
۲۵۰ گرم گوشت بدون استخوان
۱ لیوان عدس
۱/۲ لیوان نخود
۱/۲ لیوان لوبیا چیتی
۱/۲ لیوان گندم
۱/۲ لیوان برنج
۴ عدد پیاز
۲ حبه سیر
۵۰۰ گرم سبزی آش
کشک به اندازه کافی
زردچوبه به اندازه کافی
فلفل سیاه به اندازه کافی
نمک به اندازه کافی

مراحل تهیه
برای از بین رفتن نفخ حبوبات بهتر است آنها را از شب قبل در آب بخیسانیم. برای این منظور نخود ، لوبیا چیتی ، گندم و عدس را از شب قبل در مقداری آب می خیسانیم. در صورت امکان چندین مرحله آب حبوبات را عوض می کنیم تا نفخ شان کاملا برطرف شود.

برای شروع کار ابتدا ۳ عدد از پیازها را به صورت خلالی خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا طلایی شوند. پس از آماده شدن پیاز داغ ، آن را کنار می گذاریم. در مرحله بعد گندم را با چند لیوان آب در یک قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم روی حرارت ملایم بپزد و کاملا نرم شود.

در ادامه نخود و لوبیا چیتی را به همراه مقداری آب در قابلمه ای دیگر قرار می دهیم تا به خوبی بپزند و نرم شوند. در همین حین گوشت را پس از شستشو ، خرد می کنیم و به همراه چند لیوان آب ، ۱ عدد پیاز و ۲ حبه سیر داخل یک قابلمه قرار می دهیم تا بپزد.

پس از اینکه گوشت پخت آنرا به صورت ریش ریش (مانند گوشت حلیم گندم) خرد می کنیم. آب گوشت را صاف می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه عدس و برنج را به همراه چند لیوان آب داخل یک قابلمه بزرگ و جادار می گذاریم و روی حرارت قرار می دهیم.

پس از اینکه عدس و برنج نرم شدند ، سبزی آشی را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. حدودا ۲۰ دقیقه صبر می کنیم تا سبزی کاملا نرم شود ، سپس نخود ، لوبیا چیتی و گندم پخته شده را به قابلمه برنج و عدس اضافه می کنیم.

در ادامه گوشت ریش ریش شده را به همراه آب گوشت صاف شده ، نیمی از پیاز داغ ، نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه آش اضافه می کنیم. مقداری آب جوش به قابلمه آش اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را ملایم می کنیم ، درب قابلمه را می گذاریم تا آش لعاب بیندازد.

توجه داشته باشید که حداقل ۲ ساعت زمان می برد که آش جا بیفتد. پس از اینکه آش جا افتاد آن را در ظرف دلخواه می کشیم و با پیاز داغ و کشک تزیینش می کنیم. برای خوشمزه تر شدن آش می توانیم مقداری سیر و نعناع داغ هم برای تزیین آش درست کنیم.


رولت مرغ و اسفناج

از حلیم و کاچی تا کباب تابه‌ای و آش شله قلمکار/ ۵ افطاری خوشمزه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر به دنبال یک غذای افطاری جدید هستید رولت مرغ و اسفناج را امتحان کنید. اسفناج سرشار از فیبر است و به درمان یبوست کمک می‌کند. خواص گوشت مرغ به عنوان یک منبع سرشار از پروتئین را همه می‌دانیم، اما داستان سرسبز و زیبای اسفناج را این روز‌ها همه ما باید بدانیم، چون برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با ویروس‌ها همه به آن احتیاج داریم. اسفناج سرشار از ویتامین A است و برای افزایش قدرت بینایی و نیز درمان شب کوری مفید است.

اسفناج سرشار از آهن است و برای درمان کم خونی یک خوراکی بسیار مفید است. اسفناج سرشار از منگنز است و برای درمان فشار خون بالا و پایین آوردن فشار خون مناسب است. آب اسفناج و خود اسفناج سرشار از ویتامین C است و یک ماده مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرماخوردگی و درمان خونریزی لثه مفید است. اگر می‌خواهید از شر ویروس‌های جدید کروناویروس و آنفولانزای جدید در امان بمانید باید حتما سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید. پس اسفناج را به عنوان یک بمب ویتامین c در برنامه غذایی روزانه به صورت خام یا کمی بخارپز بگنجانید.

مواد لازم
۲ نفر
۱۰ عدد سینه‌مرغ فیله شده (۲ عدد سینه بزرگ)
۳۰۰ گرم اسفناج پخته شده
۴ قاشق پیاز سرخ شده
۲ عدد گوجه پوره شده
۱ قاشق غذاخوری رب گوجه
۴ حبه سیر
روغن
نمک
زردچوبه

مراحل دستور رولت مرغ و اسفناج 
سینه‌ی مرغ را فیله کرده و با نمک و زردچوبه وسیر مزه دار کرده و با کوبیده تا نرم و یکدست شوند، در این فاصله اسفناج‌های پخته شده را با ۲ قاشق پیاز سرخ شده و نمک و زردچوبه تفت میدهیم و بعد کمی از مواد اسفناج را در فیله‌ی مرغ گذاشته و رول میکنیم و با نخ آشپزی یا خلال دندان محکم میکنیم و در ۱ قاشق روغن کمی تفت میدهیم

برای تهیه سس ۲ قاشق پیاز سرخ شده را با ۲ حبه سیر رنده شده و ۱ قاشق رب گوجه تفت داده و بعد از سرخ شدن گوجه‌های پوره شده را اضافه کرده و بعد از به روغن افتادن ۱ لیوان آب اضافه کرده و بعد از به جوش افتادن، مرغ‌ها را چیده و زیر غذا را کم کرده و بعد از ۴۵ دقیقه آماده‌ی نوش جان کردن است

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس