روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ July 06 , 2020
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

بازار لوازم خانگی ایران بدون برندهای کره‌ای چه سرنوشتی خواهد داشت؟

لوازم خانگی منهای کره ای ها

  • کد خبر 12821
  • تاریخ خبر ۱۳۹۸/۱۱/۳۰

خروج دو شرکت کره‌ای «ال‌جی» و «سامسونگ» از بازار لوازم‌خانگی ایران نگرانی‌های زیادی را برای خریداران و بازاریان در پی داشت و حتی باعث واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه هم شد.

سامسونگ و ال‌جی، دو غول کره‌ای بازار لوازم‌خانگی به شمار می روند  که سال‌های زیادی با داشتن سهم بسیاری از بازارهای یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ظرف‌شویی و … در کشور حضور داشتند.این شرکت‌ها در سال‌های گذشته که کشور با تحریم‌های متعددی مواجه بود بازار ایران را به دلیل سودآوری زیاد، ترک نکردند و به فعالیت خود ادامه دادند، طی سال‌های اخیر نیز آن‌ها سرمایه‌گذاری زیادی در کشور انجام دادند تا هم بازار داخلی را در اختیار داشته باشند و هم از این طریق بتوانند صادرات زیادی به بازار منطقه انجام دهند؛ اما اکنون پس از سال‌ها فعالیت، گزارش‌های اخیر حاکی از جمع‌آوری تابلوهای شرکت‌های کره‌ای تولیدکننده لوازم‌خانگی است. واضح است که این مهم در پی تحریم‌های آمریکا اتفاق افتاد و البته نخستین بار هم نیست که شرکت‌های خارجی از ترس قرار گرفتن در لیست تحریم‌های ثانویه آمریکا از ادامه فعالیت در بازارهای ایران خودداری کرده‌اند.اکنون دو شرکت ال‌جی و سامسونگ که در تولید و واردات لوازم‌خانگی در ایران نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کردند، مصمم به جدایی شده‌اند.بنا بر گفته فعالان این بخش، پایین آوردن تابلوهای شرکت کره‌ای سامسونگ از مغازه‌ها، دیرزمانی است که آغاز شده بود، هرچند شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ در سال‌های اخیر، کالایی به بازار ایران عرضه نمی‌کردند؛ اما به این امید بودند که بازار جذاب ایران را از دست ندهند و روزی تحریم‌ها برداشته شود و دوباره به ایران برگردند.اوایل امسال بود که اخباری مبنی بر خروج برخی برندهای لوازم‌خانگی کره‌ای از ایران منتشر و البته در همان زمان هم تکذیب شد. حتی از سوی مدیرکل صنایع فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام شد که خطوط تولید شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی (در ایران) هم‌اکنون فعال است و این دو شرکت برای خروج از ایران برنامه‌ای ندارند؛ اما اکنون بررسی‌های میدانی، شنیده‌ها و خبرهای رسمی حاکی از جمع‌آوری تابلوهای این دو شرکت از سطح بازارهای داخلی است.حال سوال این  است، چه شد که ال‌جی و سامسونگ پس از دو دهه فعالیت در ایران، تصمیم به خداحافظی با بازار لوازم‌خانگی ایران گرفته‌اند؟
دراین‌باره حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی می‌گوید: شرکت‌های کره‌ای قبل از شروع تحریم‌ها از ایران رفته بودند و عملا پاسخگوی محصولاتی که فروختند، نیستند.وی توضیح می‌دهد: کره‌ای‌ها پس از شدت گرفتن تحریم‌ها، برای تولیدات‌شان در ایران با مشکل مواجه شدند زیرا انتقال پول و قطعات برای آن‌ها بسیار دشوار شد، تولید این دو برند کاهش قابل‌توجهی یافت به‌طوری‌که برند ال‌جی از مهرماه سال گذشته محصولاتش در ایران به اتمام رسید و برند سامسونگ نیز پس از آن عرضه‌اش بسیار محدود شد و تنها به بخشی از نمایندگی‌های خاص خود عرضه کالا داشت.با توجه به محبوبیت برندهای کره‌ای در ایران و خداحافظی آن‌ها از بازار، افراد، رسانه‌ها، فعالان و مسئولان مربوطه در برابر جمع‌آوری تابلوهای شرکت‌های کره‌ای تولید لوازم‌خانگی واکنش‌های متفاوتی را نشان می‌دهند و نظراتی درباره پیامدهای احتمالی این جریان بیان می کنند.حال با وجود این شرایط باید بررسی شود که تاثیر پایین آمدن تابلوی این دو شرکت بزرگ از فروشگاه‌های لوازم‌خانگی بر بازار تا چه میزان است؟ و آیا تولیدکنندگان داخلی توانایی ارائه محصولاتی جایگزین را دارند یا خیر؟در این راستا مرتضی میری، رییس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی اعلام کرد: «بحث رفتن ال‌جی و سامسونگ مربوط به دیروز و امروز نیست. محصولات ساخته‌شده این دو شرکت حدود ۲۰ ماه است که اجازه ورود به داخل مرزهای ایران را ندارند زیرا خودمان واردات لوازم‌خانگی را ممنوع کرده بودیم».وی با اشاره به برندهای جایگزین ایرانی، افزود: دو برند ایرانی، جایگزین این دو شرکت شده و طی روزهای آتی تولیداتی با نام سام که جایگزین سامسونگ و جی‌پلاس که جایگزین ال‌جی است به بازار عرضه خواهد شد.
همچنین «یاوری» که از فعالان بازار لوازم‌خانگی اصفهان است، گفت: تولیدات لوازم خانگی در کشور ما قدمتی بیش از نیم قرن دارد. روزگاری که هنوز محصولی همچون ال‌جی و سامسونگ وجود نداشت ایران لوازم‌خانگی محبوبی همچون ارج را عرضه کرد درحالی‌که در آن زمان فناوری و تجهیزات کنونی نیز موجود نبود، بنابراین کالاهای ما توانایی رقابت با برندهای دیگر را دارند و فقط حمایت و اراده لازم است.وی افزود: اگر برندهای کره‌ای یا هر برند خارجی دیگر در بازار ایران جا افتادند فقط به دلیل تبلیغاتی بود که برای مصرف‌کننده شد به طوری که استفاده از چنین محصولاتی به یک فرهنگ تبدیل شود و اکنون‌که آن‌ها رفته‌اند زمان مناسبی برای تولیدکننده ایرانی فراهم‌شده تا با ارائه محصولی باکیفیت‌تر، خودی نشان دهند و خروج این برندها هیچ لطمه‌ای بر بازار وارد نکند.یاوری تصریح کرد:« به غیر از موضوع تولید کالای با کیفیت، تبلیغات نقش بسیار بالایی در فروش کالای ایرانی دارد، چه‌بسا همان‌گونه که اشاره شد برندهای کره‌ای در وهله نخست از تبلیغات برای عرضه محصولات خود استفاده کردند.با توجه به محبوبیت برندهای کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در ایران و خریداری محصولات آن‌ها توسط مشتریان ایرانی، نگرانی که برای دارندگان این کالاهای کره‌ای وجود دارد مرتبط با خدمات پس از فروش آن‌هاست. باوجود همه مشکلات، سامسونگ رسما اعلام کرده که تعهد خود برای پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ در بازار ایران را به‌صورت کامل ادامه خواهد داد؛ در نتیجه کاربران محصولات این شرکت هیچ نگرانی در زمینه پشتیبانی و تامین قطعات در آینده نخواهند داشت».
 

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس