روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ December 16 , 2019
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

بر اساس آمار منتشر شده، درآمد شرکت های لبنی طی یک سال اخیر رشد قابل توجهی داشته؛ اما شیر و لبنیات همچنان در معرض خطر گرانی قرار دارند

زیان یا سیاه نمایی، مسئله این است!

  • کد خبر 12246
  • تاریخ خبر ۱۳۹۸/۰۹/۱۱

ماجرای گرانی شیر و ضرر و زیان ادعایی دامداران و کارخانه داران را طی دو سال اخیر زیاد شنیده ایم.

اینکه قیمت ها بالا رفته و لبنیات عملا از سفره‌های ما ایرانی ها کنار گذاشته شده است را هم کارشناسان می گویند و هم مردمی که هر روز قدرت خریدشان کمتر می شود؛ اما در این میان آماری منتشر شده است که با واقعیت های مطرح شده و خبرهایی که هر از گاهی در مورد ورشکستگی و ضرر و زیان صنعت شیر ایران رسانه ای می شود، چندان مطابقتی ندارد.
بر اساس جدیدترین اعداد و ارقامی که از عملکرد شرکت های پگاه در آبان ماه منتشر شده، مجموعه های این شرکت در هفت ماهه نخست امسال هم افزایش میزان فروش و هم افزایش سود را شاهد بوده است. این شرکت براساس عملکرد ۸ ماهه، مبلغ یک هزار و ۶۹۳ میلیارد و ۶۰۷ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲درصد افزایش را نشان می‌دهد. در میان شرکت های پگاه در سراسر کشور غشصفا یا همان شیر پاستوریزه پگاه اصفهان با رشد درآمدی 95 درصدی طی هشت ماهه گذشته در مقایسه با سال قبل بیشترین میزان سود آوری را در میان مجموعه های پگاه داشته است.  غشصفا، براساس عملکرد ۸ ماهه مبلغ ۵ هزار و ۲۹۴ میلیارد و ۷۸۲ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۹۵ درصدی را شاهد بود . این وضعیت در حالی است که زمزمه های گرانی دوباره مواد لبنی به بهانه گران شدن شیر توسط دامداران شنیده می شود. کارخانه های تولیدی شیر بارها طی دو سال اخیر محصولات خود را با مجوز یا بدون مجوز گران کرده اند  و مبنای آن را هزینه ها و یا عدم دریافت سود در ارائه محصولات بیان کرده اند این در حالی است که چندی پیش نعمتی، رییس هیئت مدیره اتحادیه دامداران ایران،در مصاحبه ای با ایلنا مدعی شده بود که کارخانه های لبنی برخی از محصولات خود را با 1000درصد سود به بازار عرضه می کنند و درآمد این کارخانه ها با 300 درصد سود همراه است. هر چند این ادعا از سوی اتحادیه کارخانه داران لبنیات رد شد؛ اما ارائه صورت های مالی این مسئله را تایید می کند. همچنین درآمد بالای شرکت های لبنی را می توان از میزان بالای حجم تبلیغات آنها و رقابت شرکت های بزرگ در صدا و سیما و بیلبوردهای شهری هم فهمید. در یک  برآورد سر انگشتی تنها کارخانه آلیس در هر ماه نزدیک به  1863 میلیارد تومان ماهانه در تلویزیون هزینه های تبلیغاتی پرداخت می کند که نشان از درآمد بالای این شرکت تولیدی دارد. درآمد لبنیات سازان البته تنها محدود به بازارهای خارج نمی شود، بر اساس آمار ارائه شده از سوی  علیرضا رفیعی پور، رییس سازمان دامپزشکی کشور  در هشت ماه امسال، ۱۴ میلیون و ۷۱۷ هزار کیلوگرم شیر و فرآورده‌های لبنی صادر شده و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۵ برابری داشته است.تاخت و تاز شرکت های لبنی به همین جا ختم نمی شود برخی از این شرکت ها با رانت های دولتی در چند ماه گذشته اقدام به واردات حجم زیادی از کره کرده اند. به تازگی اخباری منتشر شد در زمینه واردات ۴۲ هزارتن کره با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی. این در حالی است که در سال گذشته تنها 32 هزار تن کره به کشور وارد شده؛ اما امسال طی کمتر از سه ماه این حجم زیاد از کره آن هم قبل از حذف ارز دولتی به این کالا توسط یک شرکت لبنی صورت گرفت که اعتراضات زیادی را به همراه داشت. برخی از این شرکت ها که دست‌شان از واردات کوتاه بود مدعی شدند انحصار یک شرکت خاص می تواند منجر به تعطیلی دیگر تولید و بسته بندی کره و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نفر کارگر در سطح کشور شود. 
سود نجومی شرکت های لبنی در حالی امسال چند برابر شده است که به دلیل گرانی شیر بسیاری از مردم عملا توان خرید این محصول را ندارند و از سوی دیگر دولت هم عزمی برای توزیع شیر در مدارس نداشته و ندارد و با وجود تصویب بودجه؛ اما شیری در مدارس توزیع نشده است.
 

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس