روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ December 16 , 2019
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، تورم بنزینی در حال کلید خوردن است

بوی گرانی از بازار می‌آید

  • کد خبر 12232
  • تاریخ خبر ۱۳۹۸/۰۹/۰۹

هر چند قرار نیست همه بازار تحت تاثیر تورم بنزین قرار بگیرد؛ اما بی شک بخش‌های زیادی از این مسئله متاثر خواهند شد. بر اساس آمار اما این روند شروع شده و آهسته و کم شتاب پیش رفته است.

 بر اساس آماری که برای نرخ تورم آبان ماه از سوی بانک مرکزی منتشر شده است می‌توان این شروع تورم را احساس کرد. بر این اساس ماه گذشته تورم ماهانه برای دهک‌ها، ۲ روند متفاوت را ثبت کرد؛ یک روی کاهشی برای دهک‌های بالا و یک روی افزایشی برای دهک‌های پایین. بیشترین تورم مربوط به دهک اول و معادل ۹/ ۱ درصد بود و کمترین تورم نیز به طبقات میانی هزینه‌ای و در حدود ۴/ ۱ درصد ثبت شده است. گزارش مرکز آمار حکایت از یک تفاوت در عوامل به وجود آورنده تورم و اثرپذیری از سیاست بنزینی در آبان ماه در بین دهک‌های مختلف دارد. قیمت بنزین در هفته پایانی آبان ماه افزایش یافت، گروه حمل و نقل در برخی دهک‌ها نقش کلیدی را در شاکله تورم بازی می‌کند. به روایت مرکز آمار، آنی‌ترین واکنش را سبد مصرفی دهک‌های بالا به افزایش قیمت بنزین نشان داده است. طوری‌که از کل تورم ماهانه دهک دهم (۷/ ۱ درصد)، در حدود یک درصد متعلق به گروه حمل و نقل بوده است. در حالی‌که سهم افزایش قیمت بنزین در تورم ماهانه دهک اول حدود ۱۴/ ۰ درصد بوده است؛ یعنی در حدود یک هفتم دهک دهم. بالاترین هزینه‌های دهک اول، تحت تاثیر گروه سبزیجات و مسکن بوده است. البته برای مطالعه میزان و شکل اثرگذاری تورم بنزین بر دهک‌های مختلف، باید منتظر گزارش‌های ماه‌های بعد بود، اما تصویر اولیه گزارش مرکز آمار، پردرآمدها را متاثرین اصلی افزایش قیمت بنزین معرفی می‌کند. در آبان ماه تورم ماهانه دهک اول (غیربرخوردار) از تمام دهک‌های هزینه‌ای سبقت گرفت. طبق گزارش مرکز آمار از تورم آبان ماه به تفکیک دهک‌ها، تورم ماهانه دهک اول به ۹/ ۱ درصد رسیده است. با اینکه شاید به نظر آید افزایش قیمت بنزین، موجب تشدید تورم در دهک‌های کمتر برخوردار شده است؛اما حداقل داده‌های رسمی خلاف این فرضیه را مخابره می‌کنند. در حقیقت افزایش قیمت بنزین و تورم بخش حمل‌ونقل، کمترین اثر را بر دهک اول و بیشترین اثر را بر دهک دهم از خود به‌جا گذاشته است. طوری‌که اصلی‌ترین عامل تورم دهک دهم در ماه گذشته، بخش حمل‌ونقل گزارش شده است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد آنچه تشدید تورم در دهک اول را رقم زد، افزایش قیمت در کالاهای خوراکی (به خصوص سبزی‌ها و حبوبات) و اجاره‌بهای مسکن بوده است. تورم ماهانه کل کشور، پس از ۲ ماه کم‌نوسان در مرداد و شهریور، در پاییز روندی افزایشی به خود گرفت. میانگین تورم ماهانه در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۸، معادل ۲۶/ ۱ درصد بوده؛  اما در دو ماه ابتدایی نیمه دوم سال، به ۶۴/ ۱ درصد رسید. یعنی شتاب قیمت‌ها بار دیگر بیدار شده است. طبیعتا این مسئله در تمام دهک‌ها لمس شده؛ اتفاقی که در ماه گذشته رخ داده، این بوده که طبق داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه دهک‌های پایین هزینه‌ای اوج گرفت. بر این اساس، تورم ماهانه دهک اول از ۳/ ۱ درصد در مهر ماه به ۹/ ۱ درصد در آبان ماه رسید که بیشترین تورم ماهانه بین دهک‌ها محسوب می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که بیدار شدن تورم از خواب کوتاه‌مدت، بیش از همه به دهک‌های پایین هزینه‌ای درحال ضربه زدن است. داده‌ها حاکی از این است که تورم‌های بالای ماهانه در دومین ماه پاییز، در دهک‌های فرودست و ثروتمند حس شده است؛ به این معنی که پس از دهک اول، بیشترین تورم ماهانه مشترکا در اختیار دهک دوم و دهم هزینه‌ای با نرخ ۷/ ۱ درصد بوده است. کمترین تورم ماهانه نیز در دهک‌های متوسط به بالا ثبت شده که در حدود ۴/ ۱ تا ۵/ ۱ درصد گزارش شده است. این مسئله به خصوص در شهرهای بزرگ بیشتر احساس می‌شود، عدم کنترل و نظارت کامل بر قیمت‌ها و مصرف بالا یکی از دلایلی است که به حمل و نقل به عنوان پایه و اساس بسیاری از تجارت‌ها در شهرهای بزرگ وابسته است و این عاملی برای شروع گرانی‌ها خواهد بود. حال باید دید در گزارش‌های بعدی آیا این روند کند ادامه دار خواهد بود و یا تورم شتاب بیشتری خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس