روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

سه شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ January 21 , 2020
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان از افزایش جان باختن عابران پیاده سالمند در اصفهان اعلام نگرانی کرده است؛

رد خون سالمندی در تصادفات شهری

  • کد خبر 12116
  • تاریخ خبر ۱۳۹۸/۰۸/۲۱

سال گذشته اعلام شد بیش از 40 درصد از قربانیان تصادفات درون شهری، عابران پیاده هستند. اصفهان همواره جزو اولین ها در میان موضوع تصادفات و کشته‌های درون شهری بوده است؛ فاجعه‌ای که قرار شد در شورای ترافیک استان‌ها فکری به حال آن شود؛ اما نه تنها مشکل برطرف نشد بلکه حالا هشدارهای تازه‌ای از میزان افزایش تعداد سالمندان در میان این نوع از تصادفات اعلام شده است.

سرهنگ محمدرضا محمدی، رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان خبر داده که آمار جان باختن عابران پیاده سالمند در اصفهان نگران کننده است. به گفته وی، بیشتر عابران پیاده‌ای که جان خود را از دست داده‌اند افراد کهن سال هستند. به نظر می‌رسد بخش زیادی از این افراد همان عابران سالمندی هستند که یا توان عبور از پل‌های عابر پیاده را ندارند و یا بر اثر بی احتیاطی، طعمه مرگ راکبان موتورسیکلت‌ها و رانندگان بی توجه می‌شوند. پیش از این معاون وزیر کشور اعلام کرده بود که آمار بالای تلفات عابران پیاده در شهرها به دلیل افزایش تصادفات در مناطق حاشیه‌ای شهر است.
به گفته وی، با بررسی تصادفات شهری مشخص شد که بخش قابل توجهی از آمار تلفات، ناشی از نبود جاده کمربندی یا کنارگذر در اطراف شهرهاست و نبود این معابر باعث می‌شود ترافیک خودروهای سنگین و سرعت بالای خودروهای شخصی، محیط‌های شهری را تحت تاثیر قرار داده و صدمات و تلفاتی ایجاد کند. برای جلوگیری از تلفات ناشی از این موضوع، مقرر شد پیگیری‌های لازم در زمینه رفع موانع پیش روی تکمیل جاده کمربندی یا کنارگذر شهرها در جلسه شورای ترافیک استان انجام شود و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام این بخش در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد. با این وجود اما آمار، کاهشی نداشته و نگرانی‌ها از کشته شدن سالمندان در این مناطق پر خطر همچنان ادامه دارد.
در داخل شهر هم وضعیت بهتر از این نیست، هر چند طی سال‌های اخیر تعداد پل‌های عابر پیاده در اصفهان افزایش داشته؛ اما از تعداد کشته شدگان تصادفات درون شهری کاسته نشده و حالا تعداد زیاد سالمندانی که حاضر به عبور از این پل‌ها نیستند هم معضل دیگری شده است. سالمندان به دلیل شرایط خاص جسمی و عدم استحکام لازم استخوان‌ها برای عبور از خیابان‌ها از جمله افرادی هستند که به شدت در معرض خطر قرار دارند. تردد سالمندان هنگام شب از جمله زمان‌هایی است که احتمال تصادف را در آنها افزایش می‌دهد، از آن جهت که بسیاری از سالمندان در تاریکی دیده نمی‌شوند و در خیابان‌های منتهی به مساجد امکانات لازم برای عبور از خیابان درنظر گرفته نشده و تصادفات عمده در این مناطق روی می‌دهد.
 علاوه بر این معابر غیر استاندارد هم معضلی در این زمینه است،ایمن نبودن پیاده روها و عبور موتورسیکلت ها و مشکلات روشنایی هم از جمله عوامل رشد تصادفات است. بر اساس آمار بیشترین میزان تصادفات در ساعات 16 تا 20 اتفاق می افتد که نشان می دهد خطای دید ناشی از کاهش نور تا چه حد در افزایش میزان تصادفات تاثیر دارد.
علاوه بر امکانات و اقداماتی فیزیکی که باید صورت بگیرد و یا صورت گرفته است، فرهنگ سازی و آگاهی رسانی هم دچار اشکالاتی است، در واقع اصلی‌ترین محور در کاهش میزان تصادفات سالمندان، آموزشی است که از آن غفلت شده است. بسیاری از این افراد آگاهی لازم از نحوه عبور از چراغ قرمز برای عابران پیاده را نمی‌دانند که این امر هم حادثه برای آنها و هم ترافیک و معطلی برای خودروها را به دنبال دارد. آموزش و فرهنگ سازی می‌تواند سطح ایمنی در خیابان‌ها را برای سالمندان افزایش دهد.
 

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس