روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ October 13 , 2019
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

به بهانه توسعه تبلیغات استارت آپ ها در فضای شهری اصفهان؛

استارتِ آپ ها در شهر

  • کد خبر 11712
  • تاریخ خبر ۱۳۹۸/۰۶/۲۶

مدت‌هاست بیلبوردهای غول پیکر شهر، محل تبلیغات استارت آپ ها و کسب و کارهای آنلاین هستند. پس از اسنپ و تپ سی که تبلیغات پر هزینه‌ای در شهر انجام دادند، چند وقتی است تبلیغات وسیع یک فروشگاه اینترنتی در اصفهان به چشم می‌خورد. به همین بهانه در این گزارش، روش‌های تبلیغاتی و هزینه‌های استارت آپ ها برای رونق کسب و کارشان بررسی شده است.

تبلیغات، راه فرار از شکست استارت آپ‌ها
بر اساس آمار، در همه جای دنیا سالانه 90 درصد استارت آپ ها با شکست روبه رو می‌شوند، این مسئله نشان می‌دهد که سرمایه گذاری برای تبلیغات چه کار پرخطری در حوزه استارت آپ خواهد بود. از سوی دیگر استارت آپ ها مانند هر کسب و کاری معمولا با مشکلات تامین سرمایه مواجه هستند، از سوی دیگر امروز اعتماد کردن و شناختن این کسب و کارها هم به راحتی صورت نمی‌گیرد. در کشور ما هنوز فرهنگ استفاده از روش‌های غیر حضوری خرید و یا انجام امور توسط اپلیکیشن ها چندان فراگیر نیست، هر چند تاکسی‌های اینترنتی موجب شناخته شدن بیشتر کسب و کارهای مجازی و صرفه جویی‌های ناشی از آن شدند. پس از تجربه موفق و درآمدزای اسنپ حالا تبلیغات اپلیکیشن ها و استارت آپ‌های بیشتری دیده می‌شود که نشان می‌دهد این مدل از درآمد و تجارت به زودی به رکنی اساسی در اقتصاد روزمره مردم تبدیل خواهد شد؛ اما مشکل عمده بر سر راه یک استارت آپ، شناخت و اعتماد مشتریان است؛ موضوعی که یکی از اصلی‌ترین راه‌های آن تبلیغات و شناساندن ویژگی‌های مثبت استارت آپ به مخاطبان است؛ اما این دسته از کسب و کارها راه سخت و پر هزینه‌ای را در تبلیغات پیش رو دارند.
تلویزیون و باجی که استارت آپ ها می‌پردازند
روبیکا و اپلیکیشن های پرداخت الکترونیکی و خرید شارژ از استارت آپ های اولیه بودند که به تلویزیون راه پیدا کردند، هر چند پس از انحصار روبیکا و مشارکت صدا و سیما در سهام آن عملا بقیه اپلیکیشن های پرداختی درتبلیغات تلویزیونی از دور خارج شدند. یکی از اصلی‌ترین راه‌های تبلیغات در تلویزیون پرداخت مشارکتی سود است که اغلب مشتریان معتقدند بسیار ناعادلانه و عملا بدون سود برای آنهاست. بر این اساس تنها 10 تا 15 درصد از سود حاصل از تبلیغات بر اساس قرار داد به صاحبان استارت آپ تبلیغ شده در تلویزیون می‌رسد و مابقی هزینه پرداخت مالیات و تبلیغات می‌شود. در تبلیغات تلویزیونی البته اپراتورها هم مشارکت دارند و بخشی از سود را برداشت می‌کنند، همین مسائل موجب شده تا پای تبلیغات استارت آپ ها از تلویزیون بریده شود.
تبلیغات نامحسوس در فضای مجازی
باز شدن ناگهانی صفحاتی که به شما اپلیکیشن جدید معرفی کند و یا از مزیت‌های استفاده از استارت آپ دیگری، فیلم کوتاهی پخش کند، یکی از حربه‌های معرفی کسب و کارهای اینترنتی است. حتی برخی از این استارت آپ ها با نقض قوانین سایت‌های پر طرفدار و به صورت غیر متعارف این تیلیغات را انجام می دهند. سال گذشته اسنپ به خاطر تبلیغات در صفحات کافه بازار مدتی از این اپلیکیشن تعلیق شد. اسنپ به دلیل آنچه زیر پا گذاشتن قوانین انتشار عنوان شد، تا مدتی از کافه بازار تعلیق شد.
استفاده از سلبریتی‌ها و  اینفلوئنسرها
تبلیغات در فضای اینستاگرام شاید ارزان‌ترین راه برای استارت آپ ها باشد، حتی خدمات دهی رایگان به سلبریتی‌ها و یا ساپورت‌های مالی آنها هم می تواند راهی برای معرفی خدمات اپلیکیشن‌ها باشد. در فضای اینستاگرام به راحتی می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی راه انداخت که هزینه‌های به مراتب کمتری در فضای شهری و تلویزیونی داشته باشد. لیمومی، اسنپ فود و... از جمله نمونه‌های موفق کمپین‌های تبلیغاتی در اینستاگرام هستند که توانستند بازدهی خوبی از این فضا بگیرند.
تبلیغات شهری، موثرترین نسخه تبلیغاتی
استارت آپ ها در ایران ترجیح می‌دهند به جای پرداخت هزینه‌های هنگفت تبلیغات در شبکه‌های سراسری رادیو و تلویزیون، خودشان در شهرها تبلیغ کنند. این مسئله البته به نفع شهرداری‌ها و بخش‌های درآمدی همان شهر هم خواهد بود. این موضوع به خصوص برای کسب و کارهای محلی در شهرهای کوچک می‌تواند به خوبی جواب دهد. هر چند رفتارهای تبلیغاتی در میان مردم در حوزه استفاده از استارت آپ ها اندکی سخت پیش بینی می‌شود؛ اما هوشمندی در تبلیغات محیطی به راحتی می‌تواند هزینه های انجام شده دراین راه را با افزایش سود جبران کند.

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس