روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ September 23 , 2019
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

به بهانه انتقادات نسبت به نامناسب بودن محتوای دو فیلم اکران شده در جشنواره کودکان و نوجوانان اصفهان؛

روایت‌های غیر کودکانه

  • کد خبر 11503
  • تاریخ خبر ۱۳۹۸/۰۶/۰۲

خانواده‌های ایرانی چند بار در سال کودکان‌شان را به سینما می‌برند؟ والدین چقدر تمایل دارند با فرزندان‌شان فیلم‌های ساخته شده ایرانی برای کودکان را ببینند؟ اصولا چند شخصیت و قهرمان کارتونی برای بچه‌های ایرانی ساخته شده است؟و. اینها بخشی از سوالاتی است که در حوزه فیلم کودک و نوجوان همواره دغدغه بخش زیادی از جامعه ایرانی است.

 با وجود لزوم دسته بندی فیلم‌ها، فقط چند سالی است برخی از نسخه‌های سینمایی آن هم به سختی، دارای رده سنی شده و تقریبا در میان اکران‌های موفق چیزی به نام فیلم کودک وجود ندارد. این فقر محتوایی حالا به جشنواره فیلم کودک هم سرایت کرده است. فستیوالی که مختص کودکان است؛ اما نه جذابیت و نه محتوای آن چیزی به سینمای ایران اضافه نمی‌کند. جشنواره سی و دومین فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان در حال برگزاری است، فرصتی برای دورهمی فیلم‌هایی که اگر چه برای کودکان و به نام آنها ساخته شده است؛ اما تا رسیدن به معیارها و ایده آل‌های فیلمسازی برای این گروه سنی فاصله زیادی دارد. به صورت کلی فیلم سازی برای گروه‌های سنی به صورت مشخص در کشور ما با چالش‌های زیادی مواجه است. در این میان فیلمی که همه شاخصه‌های قدرتمند موفقیت و جذابیت را در ژانر کودک و نوجوان هم داشته باشد، در فضای سینمایی ما متاعی نایاب است. کارشناسان معتقدند در کشورما اصولا ژانر کودک به حضور این رده سنی در فیلم‌ها خلاصه می‌شود و فیلمی که برای کودکان باشد به ندرت در سینمای ما قابلیت ساخته شدن دارد. در کنار همه حواشی و بایدها و نبایدهایی که در حوزه فیلم‌سازی کودکان مطرح می‌شود رسیدن به حداقل‌هایی برای این رده سنی که شامل نبود خشونت، انطباق ساختارها با روحیات و اقتضائات کودکان و رعایت اصول روان‌شناسی کودک و نوجوان می‌شود، امسال از همیشه کمرنگ‌تر است. اکران دو فیلم بنیامین و منطقه پرواز ممنوع و حاشیه‌های ایجاد شده بر سر موضوع محتواهای غیر مناسب آن برای کودکان این مسئله را بیشتر نمایان کرده است. انیمیشن بنیامین که از یک روایت واقعی در زمان فرعون الهام گرفته است، حاوی صحنه‌های خشن و نامناسبی بود که با اعتراض منتقدان و داوران هم روبه رو شد. هر چند کارگردان این فیلم در توضیحی با اشاره به لزوم اصلاح این فیلم برای اکران عمومی گفت کارشناسان مذهبی و روان شناسی در مرحله بازبینی فیلم حضور داشتند و مخالف صحنه‌هایی از آن هم بودند؛ اما وقت کمی داشتیم و نتوانستیم این صحنه‌ها را از انیمیشن حذف کنیم. نامناسب بودن محتوای کاری که با بودجه و پشتوانه قوی هم ساخته شده حتی از سوی نوجوانان و کودکانی که به تماشای فیلم نشسته بودند هم شنیده می‌شد. نکته تعجب بر انگیز آنکه در همه انیمیشن‌ها با استفاده از کاراکترهای زن تلاش می‌شود تا به نوعی فضای فیلم برای کودکان تلطیف شود؛ اما در مورد بنیامین کارگردان مدعی است کارشناسان و ناظران پخش با اعمال نظر، عملا کاراکترهای زن فیلم را حذف کرده‌اند. چالش نامناسب بودن محتوا البته تنها محدود به انیمیشن‌ها نبود؛ فیلم منطقه پرواز ممنوع که با حضور برخی از چهره‌های شاخص بازیگری هم ساخته شده، با انتقادهای جدی نسبت به عدم تناسب محتوا و قصه با ژانر کودک همراه شد. هر چند عوامل فیلم از این انتقاد چندان استقبال نکردند و نشست عوامل فیلم و منتقدان بر سر همین مسئله به حاشیه رفت؛ اما در واقع آنچه در این فیلم نمایان شد اینکه اصولا فیلم‌سازان حضور بازیگران نوجوان در فیلم را با ساختن فیلم برای نوجوانان اشتباه گرفته‌اند. کارگردان فیلم در توضیح اینکه حرکات و رفتار بازیگران این فیلم برای کودکان مناسب نیست گفت، «این فیلم برای نوجوانان ساخته شده است نه کودکان». این توجیه در حالی مطرح می‌شود که منتقدان می گویند متن و بازی این فیلم حتی مناسب رده سنی نوجوانان هم نیست. برآیند بررسی فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره سی و دوم نشان می‌دهد که همچنان ضعف شناختی و ساختاری در سینمای کودک غلبه دارد. محتوا، قهرمان سازی و سرمایه گذاری از جدی‌ترین چالش‌هایی هستند که همچنان هیچ خبری از آن در سینمای کودک نیست. به نظر می‌رسد مسئله شناخت در سینمای کودک هنوز شکل نگرفته است. در طول یک جشنواره سینمایی با محوریت کودک به نظر می‌آید که در قدم اول باید به الفبای کودک امروز رسید و با دقت برای او فیلم‌سازی کرد و البته نیاز است کار در دست آنهایی باشد که همزمان با فیلم‌سازی با فرزندان خود در همین سن و سال در چالش روزانه باشند. فیلم‌سازِ سال‌ها پیش نخواهد توانست کودک امروز را راضی کند مگر اینکه با تحقیق و تحلیل مفصل بداند قرار است با کدام گروه سنی وارد بحث و گفت و گو شود. فیلم‌ها و حتی انیمیشن‌ها فقط بخشی از تجربه یک کارگردان هستند نه گوشه‌ای از دغدغه و یا علاقه‌مندی او به همین دلیل کارگردانانی که چند فیلم در حوزه کودک داشته باشند به ندرت پیدا می‌شود. همین مسئله موجب شده تا در نهایت در بخش سینما هم مانند اسباب بازی و ساختارهای نمایشی و سایر حوزه‌های مربوط به کودک کار را به رسانه‌های غیر ایرانی و جذابیت‌های آن واگذار  کنیم.
 

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس