روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ September 23 , 2019
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

دو ساعت رو در رو با «امیر احمد زندآور»؛

نوروزی، شهردار زیرکی است

  • کد خبر 11470
  • تاریخ خبر ۱۳۹۸/۰۵/۲۹

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان و مدیر خانه مطبوعات استان است، دو مسئولیت متفاوت که شاید ارتباط چندانی با یکدیگر نداشته باشند. امیر احمد زندآور که سال هاست سرپرستی یک روزنامه سراسری را دارد، از آن دسته مسئولانی است که خط به خط و پله به پله تجربه کسب کرده و حالا برای یک شهر و مردمش قانون می‌نویسد. حضور در روزنامه «زاینده رود» بهانه‌ای بود برای دو ساعت گفت وگوی چهره به چهره تا از هر دری سخن بگوییم، از حمل و نقل کلان شهری مانند اصفهان و دفاع تمام قد از قدرت ا. نوروزی تا برگزاری یازدهمین جشنواره مطبوعات استان اصفهان. در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید.

بهتر است گفت و گو را با مسئولیت شما در شورای شهر اصفهان آغاز کنیم، رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر، کمیسیونی با گستردگی فراوان؟
بله، همان طور که می گویید کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات در ارتباط با زیرمجموعه‌های زیادی هم چون شرکت واحد اتوبوسرانی شهر اصفهان و حومه، سازمان تاکسیرانی، پایانه‌های مسافربری، حمل و نقل بار، قطار شهری، سازمان خدمات موتوری، معاونت حمل و نقل شهرداری و همچنین سازمان فناوری اطلاعات شهرداری است که طبیعتا مسئولیت سنگینی است و تلاش و همت بیشتری را در ارتباط با تصویب قوانین در این زمینه می‌طلبد.
 بیشترین سهم بودجه سال 98 شهرداری اصفهان به حمل و نقل عمومی اختصاص داده شد، از ضرورت چنین تصمیمی بگویید؟
اصفهان شهری است که آلایندگی‌های بسیاری را در خود جای داده و به همین دلیل برای زیست‌پذیر بودن آن و زندگی راحت‌تر شهروندانش، نیاز بود که موضوعات زیست محیطی در اولویت قرار گیرد؛ از طرف دیگر حمل و نقل شهری یکی از مواردی است که می‌تواند سبب ایجاد آرامش در رفت و آمد مردم شده و اصفهان را به عنوان شهری زیست‌پذیر معرفی کند. با توجه به پتانسیل مطلوبی که از لحاظ آثار فرهنگی و تاریخی در اصفهان وجود دارد، بهبود زیرساخت‌های گردشگری اولویت سوم بودجه بود تا به وسیله آن بتوان شاخص‌های گردشگری شهر را ارتقا بخشید. علاوه بر این موارد، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیز در بودجه مورد توجه بوده زیرا اگر این پروژه‌ها طولانی شود، هزینه‌های بیشتری را بر شهر تحمیل می‌کند، بنابراین با توجه به روند افزایش قیمت‌ها اگر پروژه‌های نیمه تمام به موقع به اتمام برسد، هم به نفع شهرداری و شهر است و هم مردم از تکمیل شدن پروژه‌ها سود می‌برند. پهنه‌های شهری در حاشیه شهر اصفهان درحال توسعه هستند و در آینده نیز این توسعه یافتگی افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد، بنابراین حجم تردد خودروها در شهر رو به افزایش می‌رود به طوری که روزانه یک میلیون و ۱۱۸ هزار تردد در سطح شهر اصفهان اتفاق می‌افتد،لذا وقتی بالای یک میلیون خودرو در طول روز در سطح شهر اصفهان تردد می‌کنند، باید زیرساخت‌های آن نیز مهیا شود تا شاهد سفرهای ایمن و روان در سطح شهر باشیم. در کنار بهبود زیرساخت‌ها، افزایش مطالعات جامع حمل ونقل ترافیکی در سطح شهر اصفهان، احداث پایانه‌های درون شهری، گسترش خطوط بی‌آرتی، تکمیل خطوط مترو و افزایش و هوشمندسازی خیابان‌ها و تقاطع‌ها از جمله اهدافی است که ناگزیر هستیم در حوزه حمل‌ونقل با توجه به توسعه روزافزون شهر مدنظر قرار دهیم تا اصفهان به سمت توسعه پیش برود.
در این میان هم بیشترین سهم این بودجه به توسعه قطار شهری اختصاص داده شده است؟
بله، قطارشهری از ضرورت‌های شهر اصفهان است هرچند نسبت به دنیا در استفاده از این امکان بالقوه فاصله زیادی داریم؛ اما تلاش ما جبران مسیر عقب مانده است. شورای پنجم اولویت خود را پیشبرد اهداف خط یک ودو قطارشهری اصفهان قرار داده است و طی دوسال گذشته در راستای این مهم تلاش‌های زیادی انجام شده و قطعا در دوسال باقی‌مانده از فعالیت شورای پنجم شاهد تحولات چشمگیری در قطار شهر اصفهان خواهیم بود.
در خصوص بودجه قطار شهری، اعتبارات خط یک ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که هزینه‌های آن شامل مطالعات مربوط به مترو، تملیک، خرید و نصب تجهیزات و خرید واگن می‌شود. همچنین جمع اعتبارات خط دو ۶۱۰ میلیارد تومان است؛ باید توجه داشت که ایجاد هر کیلومتر خط مترو بین ۴۰۰ تا ۵۳۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که ۵۰ میلیارد تومان برای بهره‌برداری مترو اختصاص داده شده است.
بودجه سازمان اتوبوسرانی در چه حوزه‌هایی تخصیص یافته است؟
۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی فرسوده، در نظر گرفته شده؛ هر چند برای نوسازی ۲۳۰ دستگاه اتوبوس به اعتباری بیش از ۴۰ میلیارد تومان نیاز داریم؛ بر این اساس همکاری بخش خصوصی را نیز طلب خواهیم کرد تا در کنار ۱۰ میلیارد تومانی که در منطقه شش برای این امر منظور شده در نهایت بتوانیم تا پایان سال ۹۸ تعداد ۲۳۰ دستگاه اتوبوس فرسوده‌ای که از خط خارج هستند را بازسازی کرده و وارد ناوگان حمل ونقل عمومی کنیم.
چرا هزینه نوسازی اتوبوس‌ها را صرف خرید اتوبوس‌های جدید در شهر نمی‌کنید؟
در شرایط امروز خرید هر دستگاه اتوبوس یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، بازسازی و نوسازی اتوبوس‌ها اقتصادی‌ترین راه برای استفاده بهینه از این وسایل حمل ونقل عمومی است. اما با این وجود در تلاشیم که با استفاده از فروش اوراق مشارکت بخشی از منابع مالی مورد نیاز شرکت واحد اتوبوسرانی را برای خرید اتوبوس‌های جدید تامین کنیم که در این صورت تا پایان سال حدود 150 تا 200 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان می‌شود. همچنین اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی نیز برای سیستم پرداخت الکترونیک و مدیریت مکانیزه ناوگان اتوبوسرانی در سال ۹۸ از طریق بخش خصوصی تامین می شود؛ تعداد ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و ۴۰۰ راننده نیز به بخش خصوصی داده خواهد شد.
بودجه در حوزه حمل و نقل بار با چه نگاهی تدوین شده است؟
در طول سال در سازمان حمل ونقل بار به یک میلیارد و ۱۰۰ هزار نفر خدمات ارائه می‌شود، بنابراین با این وسعت خدمت رسانی، توزیع هوشمند ناوگان بار مورد توجه قرار گرفته است. از طریق سیستم هوشمند WIM که همان سیستم توزین هوشمند در حال حرکت است، وزن خودرو برای سنجش میزان بار اضافه و نیز سرعت آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، که در سال آینده از آن رونمایی خواهد شد. با هوشمندسازی حمل‌ونقل بار می‌توان از حمل مواد مخدر توسط کامیون‌ها جلوگیری کرد زیرا حجم بار آن در سیستم به‌طور دقیق بررسی می‌شود.
راه‌اندازی مرکز معاینه فنی سیار ویژه خودرو سواری از دیگر اقدامات این سازمان است تا خودروهای سواری که در سطح شهر حرکت کرده و دودزا هستند شناسایی شوند؛ کنترل رفت و آمد خودروهای سنگین در معابر شهری که بدون پرداخت عوارض سبب فرسودگی آسفالت می‌شود، راه اندازی خط دوم معاینه فنی خودروی سبک وسنگین و اجرای فاز دوم پایش و پیمایش ناوگان حمل ونقل بار که در جهت کاهش آلایندگی ناوگان انجام می‌شود نیز از اقدامات دیگر سازمان حمل و نقل بار است همچنین در سال آینده دو ورودی شهر توانایی آن را دارند که میزان آلایندگی و بار اضافه خودروهای حمل بار را
 بسنجند.
برای سازمان تاکسیرانی چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اید؟
سهم بودجه سازمان تاکسیرانی از بودجه اختصاص داده شده به حمل و نقل عمومی 5/5میلیارد تومان خواهد بود که بخشی از آن را شهرداری و بخش دیگر را خود سازمان تامین می‌کند؛ این سازمان نزدیک به ۲۵ هزار تاکسی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از آنجایی که کنترل تمام این تاکسی‌ها مشکل است باید این سازمان نقش نظارتی داشته باشد. پیشنهاد کردیم بودجه‌ای برای گسترش مسائل فرهنگی در نظر گرفته شود، زیرا تعداد زیادی از مردم در طول روز وقت خود را در تاکسی‌ها می‌گذرانند و اگر حساب کنیم تنها در یک روز ۷۰ هزار دانش آموز با تاکسی به مدرسه رفت و آمد می کنند، می‌توان کلاسی  در تاکسی‌ها تدارک دید که ۷۰ هزار نفر در آن آموزش داده شوند. می‌توانیم از طریق این تاکسی‌ها و آژانس‌هایی که دانش‌آموزان و مردم را جابه جا می‌کنند، آموزش‌ها و مشاوره‌های فرهنگی را در جهت تقویت فرهنگ عمومی مردم انجام دهیم؛ بودجه‌ای حدود ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان برای این موضوع درنظر گرفته‌ایم؛ در این زمینه بسته‌های آموزشی برای استفاده مردم به رانندگان تاکسی‌های شهری داده خواهد شد. طرح جامع آموزش گردشگری در سطح شهر اصفهان، یکی از برنامه‌های سازمان تاکسیرانی در این سال است که در آن طرح‌های مختلفی مانند کیف پول الکترونیکی و پنل تبلیغاتی در تاکسی‌ها اجرا می‌شود که امیدواریم با چنین اقداماتی بتوانیم یک سازمان منسجم‌تر و متحدتری در تاکسیرانی داشته باشیم.
 و سازمان پایانه‌های مسافربری؟
سازمان پایانه‌های مسافربری با توجه به گردشگر پذیر بودن شهر اصفهان از اهمیت زیادی برای مسئولان شهری برخوردار است. از این رو بودجه این سازمان در سال 98 نسبت به سال گذشته افزایش یافت. بودجه این سازمان در سال ۹۷ حدود ۱۷ میلیارد تومان بود که امسال این رقم به ۲۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ طی ۱۰ ماهه امسال ۱۱ میلیون نفر از خدمات پایانه‌های مسافربری با ۸۷۰ هزار سرویس رفت و آمد استفاده کرده‌اند. در پایانه کاوه، اتوماسیون بار در یک فضای بلااستفاده و با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شد تا از طریق آن درآمد پایداری برای سازمان ایجاد شود؛ همچنین یک دستگاه دیزل برای تامین نیاز پایانه در هنگام قطعی برق راه‌اندازی شده است. تملک و آزادسازی زمین پایانه صمدیه برای ساخت پایانه برون شهری انجام شده که یکی از پروژه‌های شاخص در غرب اصفهان محسوب می‌شود؛ ۳.۵ میلیارد تومان از طرف سازمان پایانه‌ها در این زمینه هزینه شده و یک میلیارد دیگر نیز باید برای تکمیل این پروژه هزینه شود. ایجاد پمپ گاز و اتاق مادر و کودک، خرید، نصب و راه اندازی معاینه فنی و به روز رسانی سامانه در پایانه صفه انجام شد. فاز اول پایانه اندیشه نیز با متراژ ۱۴ هزار مترمربع و با هزینه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی به پایان رسیده است.
نگاهی به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای فعالیت‌های سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات در سال جاری نیز داشته باشیم.
در سال ۹۷ بودجه این سازمان ۲۷ میلیارد تومان بود که این رقم در بودجه سال ۹۸ به ۴۸ میلیارد تومان افزایش یافت؛ این سازمان توانمندی، استعداد و پتانسیل مناسبی دارد و امکان افزایش درآمد از طریق آن را نیز داریم. در این سازمان در بخش آی سی تی، ۱۳.۵ میلیارد تومان، در بخش ارتقای داده ۱۵.۵ میلیارد تومان، در بخش توسعه شبکه فیبر نوری چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و در موضوع پشتیبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات هم ۹.۵ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده که در مجموع ۴۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه سازمان فاوا می‌شود. امیدوارم از طریق این سازمان بتوان بهترین خدمات را به شهروندان و سازمان‌های شهرداری، ارگان‌ها و شهرداری‌های خارج از شهر اصفهان ارائه داد. توسعه‌ای وی آل، ای اف سی، کد بندی کیو آر و شبکه فیبر نوری با همکاری بخش خصوصی در سال جاری اتفاق خواهد افتاد که در صورت انجام آن شاهد یک حرکت خوب در توسعه فیبر نوری خواهیم بود؛ با توجه به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ کیلومتر شبکه در سطح شهرداری اصفهان و مجموعه‌های آن داریم به کمک بخش خصوصی می‌توانیم طی دو سال آینده با توجه به مذاکرات و مطالعاتی که شده، فیبر نوری تا ۴۰۰ کیلومتر نیز افزایش یابد.
 بررسی ماده 50 لایحه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس با واکنش بسیاری از سوی اعضای شوراها در کشور روبه رو شد به طوری که آنها تصویب چنین لایحه‌ای که منجر به کاهش اختیارات شوراها می‌شود را به ضررها شهر دانستند، در این ارتباط بفرمایید؟
مردم با شورا در ارتباط هستند و شورای اسلامی محلی است که به تناسب شناختی که از محلات و مردم و مناطق مختلف شهری دارد عوارض محلی وضع می‌کند.
 ما همیشه به دنبال مدیریت واحد شهری بوده‌ایم تا بتوانیم توسعه و پیشرفت شهر را رقم بزنیم. تصویب قانونی برای مدیریت شهری به این دلیل است که مردم دچار سردرگمی نباشند و راحت‌تر نیازهایشان را برطرف کنند. تصویب این لایحه که اختیارات شوراها کم شود و شوراها نتوانند قانون وضع کنند، پسندیده نیست و نمایندگان و کسانی که به دنبال این موضوع هستند راه به جایی نخواهند برد. ما باید قوانین شهری را به دلیل این که هشتاد درصد از جمعیت استان جمعیت شهری هستند توسعه بدهیم. باید اختیارات شهرداری‌ها را افزایش بدهیم تا بتوانند شهر را مدیریت کنند. اگر اختیارات نباشد که شهردار نمی‌تواند در شهر کاری انجام دهد. اگر اختیارات را از شهردار بگیریم قدرت مانور شهردار در زمینه‌های مختلف کاهش می‌یابد یا اگر اختیارات را از شورا بگیریم نمی‌توانند به مردم خدمات بدهند. هم باید شوراها تقویت شوند و هم شهرداری و لازم است به سمت مدیریت واحد شهری حرکت کنیم. اگر این قانون تصویب شود به نفع شهرها نخواهد بود.
تمام صحبت‌ها پیرامون شهر و مسائل شهری شد، در پایان گفت و گو خوب است اشاره‌ای هم داشته باشیم به خانه مطبوعات استان و فعالیت‌های انجام شده توسط آن؟
خانه مطبوعات تشکلی است رسمی با مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تلاش می‌کند شرایط مساعدتری را برای فعالیت خبرنگاران رسانه‌های مختلف در شهر فراهم کند. در مدتی که من مسئولیت اداره خانه مطبوعات استان را بر عهده گرفته‌ام، فعالیت‌های خوبی شکل گرفته که تمام سعی ما بر گسترش این فعالیت‌هاست تا رضایت اهل قلم در اصفهان را در حد امکان فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس