روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ September 23 , 2019
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

اندر حکایات اتوبوس‌های فرسوده و گرمای هوا؛

راه خروجی نیست!

  • کد خبر 11020
  • تاریخ خبر ۱۳۹۸/۰۴/۱۰

گلایه مردم از خاموش بودن کولر اتوبوس‌های واحد، یکی از رایج‌ترین گفت وگوهای شهروندان در روزهای گرم و داغ تابستان است؛ گلایه‌هایی که گاهی منجر به درگیری لفظی یا فیزیکی تعدادی ازمسافران با رانندگان اتوبوس نیز می‌شود.

مسافران درخواست روشن کردن کولر دارند ولی رانندگان در جواب مسافران می‌گویند کولر خراب است و مشکل زمانی حاد می‌شود که پنجره‌های اتوبوس هم خراب باشد و راه ورود و خروج برای هوا بسته. تازه این موضوع تنها بخشی از ماجراست که به مسیرهای اتوبوسرانی خطوط تندرو بر می‌گردد. هنوز بسیاری از مناطق شهر مسیرهای اتوبوسرانی خطوط تندرو ندارند و در این خطوط اتوبوس‌هایی تردد می‌کنند که فاقد کولرند، مسئله ای که با گلایه بیشتری از سوی شهروندان همراه بوده و رانندگان در پاسخ این اعتراض‌ها می گویند کولری نیست که روشن کنیم.
گرمای طاقت فرسای داخل اتوبوس‌ها به شورا هم کشیده شد
در مورد گرمای طاقت فرسای داخل اتوبوس‌ها آن قدر گلایه مندی زیاد است که پای شورای شهری‌ها هم وسط کشیده شد. نایب رییس شورای شهر اصفهان در جلسه این هفته شورا با اشاره به گلایه‌های مردم از خاموش بودن وسایل سرمایشی اتوبوس ها گفت: در روزهای گذشته از ناحیه شهروندان اصفهانی اعتراضاتی در خصوص وسایل سرمایشی اتوبوسرانی وجود داشت که امیدوارم در اسرع وقت این درخواست بحق حل شود.
علیرضا نصر اصفهانی ادامه داد: با عنایت به اینکه یکی از وظایف مدیریت شهری خدمت رسانی مطلوب به شهروندان است و از جمله این خدمات حمل و نقل عمومی است از مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی درخواست دارم با توجه به گرمای شدید هوا و ضرورت روشن بودن کولرهای اتوبوس‌ها به ویژه در اتوبوس‌هایی که امکان باز کردن شیشه‌ها وجود ندارد، دستورات لازم و نظارت کافی و تمهیدات احتمالی را ارائه فرمایند.
وقتی چاره‌ای جز بازسازی اتوبوس‌های فرسوده نیست
این گلایه‌ها اگرچه هر ساله با شروع روزهای گرم سال از سوی شهروندان مطرح می‌شود؛ اما در سال جاری با افزایش تعداد اتوبوس‌های فرسوده در شهر شدت بیشتری یافته است، اتفاقی که به مشکلات ایجاد شده در بازار ارز و افزایش هزینه‌های نوسازی اتوبوس‌ها گره خورده و با عدم همکاری دولت در پرداخت هزینه‌های مربوط به حمل و نقل عمومی به مشکل لاینحل برای سازمان اتوبوسرانی تبدیل شده است.
بر اساس قانون، یک سوم هزینه‌های حمل و نقل عمومی در شهرها را دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم را مردم باید پرداخت کنند؛ اما در سالیان گذشته دولت اهتمامی به پرداخت به موقع یک سوم یارانه‌ای خود نداشته و تمام این مشکلات یک تنه بر دوش شرکت واحد اتوبوسرانی افتاده است.
 به گفته قدرت افتخاری، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس در شرایط کنونی اقتصادی حدود 150 میلیارد ریال است و آنها چاره‌ای جز بازسازی اتوبوس‌های فرسوده ندارند. اتوبوس‌های فرسوده هم به دلیل عدم جانمایی کولر درآنها به دلیل نوع تزئینات داخلی اتوبوس‌ها همچنین قدرت کم موتور این مدل از اتوبوس‌ها، امکان نصب کولر ندارند.
اگرچه پای گرمای طاقت فرسای اتوبوس‌ها به شورای شهر هم کشیده شد؛ اما شهروندان با توجه به مشکلات شرکت اتوبوسرانی نباید چشم انتظار تغییری بوده و باید تا پایان عمر این اتوبوس‌ها با آنها کنار بیایند و مشکلات گرمای هوا را تحمل کنند. به کارگیری اتوبوس‌های جدید و تعمیر وسایل سرمایشی اتوبوس‌های به کارگرفته شده نیازمند حمایت جدی دولت از شهرداری‌ها و پرداخت به موقع سهم آنها در هزینه‌های حمل و نقل عمومی است، موضوعی که به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات اقتصادی در تیررس توجه دولت قرار ندارد.
 

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس