روزنامه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و ورزشی

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ November 20 , 2019
ZAYANDEROUD ONLINE
بستن

ادغام دانشگاه‌های غیر انتفاعی از اصفهان کلید خورد؛

دورهمی غیر انتفاعی‌ها

  • کد خبر 10958
  • تاریخ خبر ۱۳۹۸/۰۴/۰۳

دانشگاه‌های غیر انتفاعی، یکی از مراکز توسعه‌ای تحصیلات تکمیلی در کشورمان است که پس از فروکش کردن سونامی متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها حالا با کمبود تقاضا و خالی ماندن صندلی‌ها مواجه شده است.

 بر اساس آماری که سال گذشته از سوی وزارت علوم منتشر شد، در ایران ۲۵۶۹ دانشگاه وجود دارد که از این میان تعداد ۵۳۰ واحد سهم دانشگاه آزاد بوده، ۳۰۹ موسسه غیرانتفاعی، ۱۷۰ مرکز فنی حرفه‌ای، ۴۶۶ مرکز پیام نور، ۹۵۳ واحد علمی کاربردی و ۱۴۱ دانشگاه دولتی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) در ۳۱ استان کشور ثبت شده است. این آمار، نشانگر سهم بالای جذب دانشجویان در موسسات غیر انتفاعی و آموزش عالی است. از میان بیش از سه میلیون دانشجو در کشور نزدیک به ده درصد معادل ۳۲۵ هزار دانشجو در موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی مشغول به تحصیل هستند.
اصفهان، در رده سوم بیشترین مراکز علمی غیر انتفاعی
استان اصفهان از جمله مناطقی است که بیشترین تعداد دانشگاه‌های غیر انتفاعی را در کشور دارد. تعداد این مراکز حتی از استان‌هایی مانند تهران و شیراز هم بسیار بیشتر است. اصفهان پس از مازندران با 44 و خراسان رضوی با 33 دانشگاه در رتبه بیشترین تعداد دانشگاه‌های غیر انتفاعی در کشور قرار دارد. رشد قارچ گونه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور در دولت‌های نهم و دهم آغاز شد و از سال 84 تا 92 تعداد دانشگاه‌های غیر انتفاعی از 44 به 340 واحد رسید. این وضعیت در حالی صورت گرفته است که تعداد متقاضیان دانشگاه‌ها سال به سال کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته دانشگاه‌های دولتی ۶۴ درصد و پیام نور ۲۷ درصد کاهش پذیرش دانشجو داشته‌اند. در کنار این دانشگاه‌ها البته واحدهای علمی و کاربردی نیز طی سال‌های اخیر رشد زیادی داشته و با استقبال بیشتری از سوی افراد متقاضی تحصیلات تکمیلی مواجه شده‌اند.
ادغام راه برون رفت از ازدحام دانشگاه‌ها
بر اساس اعلام وزارت علوم در سال گذشته، بیش از 70 دانشگاه غیر انتفاعی در کشور به دلیل کمبود دانشجو یا نداشتن استانداردهای علمی لازم تعطیل شده است کمبود متقاضی البته منجر به ادغام و تعطیلی دانشگاه‌های آزاد و پیام نور هم شده است. منتقدان افزایش بی رویه تعداد موسسات آموزش عالی بر این باورند که کشور نیازی به این تعداد مراکز آموزشی ندارد، معضلی که وزارت علوم راه چاره آن را در ادغام این موسسات می‌داند. این هرج و مرج و زیاده روی در فضای علمی و تحصیلات دانشگاهی کشور وزارت علوم را واداشت تا نسبت به ساماندهی و ادغام این مراکز اقدام کند. به همین دلیل از سال گذشته برنامه‌ای برای تجمیع داوطلبانه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی کلید خورد که اگر چه در ابتدا با مقاومت این مراکز روبه رو شد؛ اما بر اساس اعلام وزارت علوم تجربه ادغام برخی از این موسسات در اصفهان و خراسان شمالی رضایت بخش بوده است و انتظار می‌رود به زودی دانشگاه‌های بیشتری به این طرح بپیوندند. به نظر می‌رسد این موسسات علمی و غیر انتفاعی چشم انتظار اخذ مجوز برای راه اندازی دانشگاه هستند. در این زمینه علی آهون‌منش، دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی گفت: نظر اتحادیه غیردولتی‌ها نسبت به ادغام کاملا مثبت است؛ اما این مسئله بستگی به کمک‌های وزارت علوم دارد. وی با طرح سوالی، اظهار کرد: اگر چند دانشگاه و موسسه غیردولتی قصد ادغام داشته باشند آیا از نظر وزارت علوم تبدیل به دانشگاه می‌شوند یا نه؟ در صورتی که امکانات، تعداد دانشجویان و فضای آموزشی این مراکز با ادغام، متناسب با معیارهای وزارت علوم بود، این مساعدت از سوی وزارتخانه صورت می‌گیرد؟ آهون منش افزود: اکنون چهار تا پنج دانشگاه و موسسه غیردولتی غیرانتفاعی در استان‌های خراسان و اصفهان برای ادغام، داوطلب شده‌اند و منتظر پاسخ‌های وزارت علوم در این زمینه هستیم.
مشوق‌های وزارت علوم برای تسریع در ادغام
وزارت علوم به منظور ترغیب، حمایت و تسریع در ادغام موسسه‌های آموزش عالی غیردولتی برخی موارد را نظیر صدور مجوز تاسیس موسسه جدید، استمرار ادامه فعالیت موسسه‌های ادغام شده در قالب موسسه جدید با حفظ ظرفیت و رشته‌های موجود فعلی، مساعدت لازم نسبت به تخصیص رشته‌های جدید به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی با توجه به ادغام موسسه‌ها و افزایش تعداد اعضای هیئت علمی و ظرفیت فیزیکی و انتقال تمام امتیازات موسسه‌ها به موسسه ادغام شده در نظر گرفته است.با مقاومت‌های صورت گرفته از سوی موسسات آموزش عالی در پذیرش رویه‌های ادغام، به نظر می‌رسد چشمداشت به ظرفیت بالای متقاضیان در تحصیلات تکمیلی کم کم این موسسات را وارد گود ادغام کرده است. اگر مجوز برای فعالیت در زمینه تحصیلات تکمیلی به این موسسات داده شود بدون شک پیامد ناگوار تربیت دانش آموختگان بدون تخصص و علم که در رده کارشناسی امروز با آن مواجه هستیم به رده‌های تحصیلات تکمیلی هم سرایت خواهد کرد هر چند هم اکنون نیز مدرک گرایی پدیده غالب تحصیلات تکمیلی در کشور است؛ اما با ورود موسسات غیر دولتی نه تنها اصل آموزش علمی و مهارتی در این موسسات فراموش می‌شود بلکه رقابتی شدید برای جذب دانشجویان پولی و ارائه مدرک به هر نحو بیشتر از قبل خواهد شد.
 

ارسال دیدگاه

نظر شما در مورد این خبر چیست

چند رسانه ای

اخبار از نگاه دوربین
بدرقه یاران خرازی

چشممان به جمالت روشن شد

نمايشگاه نقاشي معلولين

 رونمايي ازكشفيات مرصاد26

فوران های آتشفشانی  ۲۰۱۸

رژه ناوگان آتش نشانی

سردیس شهیدان خرازی وغازی

آیین باز گشایی مدارس